sv: sv: sv: Diff eller? (30-05-2006 10:39:33)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj
Rolig nu... det skal sige "klonk" ellers er der noget der er faldet af.
Et stort "KLONK" kan tyde på slidte kardankryds eller differentiale. Klonket kan som regel reduceres hvis man vender sig til at koble til og fra med større følsomhed end man f.eks. er vant til i en forhjulstrukken "borgergryde"
Kontrol af kardan, differentiale og kardanbremseleje:
Læg solide klodser eller lign. bag og foran hjulene så bilen ikke kan trille. løsn parkeringsbremsen og sæt bilen i frigear. Smid dig på ryggen under dyret.fat med den ene hånd om kardanakslen og den anden om diff. udgangsflange drej kardan i små hurtige ryk og i op/ned bevægelse. gentag øvelsen ved kardanbremsen. Gentag hele proceduren ved den forreste kardan.
1. Der må ikke være op/ned slup i samlingen mellem de to kardanstykker.
2. Der må ikke være slup i kryds
3. Der må gerne være lidt spillerum i differentialet, men helst ikke mere end en 1/8 omgang
Mlrh
Claus