sv: sv: Dokumentation (09-01-2007 20:33:16)
Ib 0219
Vedr. motorskift
I forbindelse med motorskift til motor med større effekt er der to forhold man skal i betragtning.
Skat - hvis man øger effekten mere end 20%, eller bilen skifter identitet (fra benzin til diesel eller omvendt for bare at holde os til motorerne).
Syn - Land Rover vil ikke godkende en effektforøgelse der går ud over det der fremgår af typegodkendelsen, da de dermed påtager sig et produktansvar. Bremser og bremseanlæg er dimensioneret til den godkendte motoreffekt. Dette er en anden årsag til at man ikke vil udstede godkendelseserklæringer.
Man skal være opmærksom på hvilket typegodkendelse ens bil er omfattet af, og hvilket bremseanlæg de forskellige modeller kan være udstyret med (fremgår af typegodkendelsen). En Defender 90" leveres også i dag med forskellige bremsesystemer alt afhængig af om det er en Hard-Top (faste skiver foran) eller en oprindelig 90" STW (ventilerede skiver foran)(kaldes i DK for en HTW). Forskellen på de to modeller er at HT'en har en totalvægt på 2400 kg, medens STW'en har en totalvægt på 2550 kg. Så lidt skal der til for at Land Rover monterer to forskellige bremseanlæg, - burde mane til lidt eftertanke.
Ja - man kan sikkert sagtens få sin bil igennem syn uden at der er nogle der opdager motorskiftet, men man kan risikere at "lege" med sine medtrafikanters og egen sikkerhed, det er jo ikke uden grund at fabrikkerne skal have alt på deres biler godkendt. Tingene skal ganske enkelt passe sammen så sikkerheden er i top, og der er en rimelig sikkerhedsmargen.
Typegodkendelsesnummeret står iøvrigt på registreringsattesten, cirka midt på i højre side, starter med et S eller A.
Med venlig hilsen
Ib 0219