Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: Diff-spær på 90" hvorfor køre kun 2 hjul rundt..? (25-02-2007 15:34:21)
Ib 0219
hej Rolf

Om en 4-hjulstrækker kan komme frem afhænger af mere end spær på bagaksel og foraksel. En Defender har f.eks stor hjulvandring hvilket betyder at den beholder hjulene på jorden længere end de fleste, det ses tit at selv GD'er med spær både på langs (som Defender) og tværs på begge aksler bliver overhalet i terræn af en Defender. Ligeledes betyder hele drivlinien, motor, gearkasse, udveksling, dæk osv også en del.

Spær på f.eks bagaksel kan fås til Defender i flere udgaver (ikke originalt), og kan anbefales hvis man ønsker at dyrke mere ekstrem off-roadkørsel, men et spær på bagakslen skal løbende slås til og fra efter behov, da man mister en stor del af styreevnen, hvis man kører på fedtet underlag, baghjulene vil ganske enkelt skubbe bilen fremad i en lige linie, uanset hvordan forhjulene står.

Det er kun et fåtal af brugere af 4x4 biler der har behov for tværgående tvær, hvorfor det ikke er standard, og aldrig har været det på en Land Rover. Det vil også blot fordyre bilen, da der skal betales både moms og afgift hvis det er standardmonteret, og når det som sagt kun er et fåtal der har behovet, ville det være ret dumt at alle skulle betale for noget de ikke har brug for.

På de nyere modeller, Range Rover, Discovery 3 og Range Rover Sport kan man tilvælge et elektronisk styret spær på bagakslen, men føreren har ingen indflydelse på hvornår det slår til og fra.

Alle modeller, undtagen Defender, har 4 hjuls elektronisk styret traction control som standard, option på Defender som følger med når man vælger ABS-bremser. Traction control har i nogen grad samme effekt som et elektronisk spær, men låser ikke bagakslen sammen, dog kan det være nok til at få en bil igennem hvor en anden tilsvarende uden traction control sidder fast.

mvh
Ib 0219
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "kardankryds"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.