sv: sv: sv: Diff-spær på 90" hvorfor køre kun 2 hjul rundt..? (25-02-2007 15:34:21)
Ib 0219
hej Rolf
Om en 4-hjulstrækker kan komme frem afhænger af mere end spær på bagaksel og foraksel. En Defender har f.eks stor hjulvandring hvilket betyder at den beholder hjulene på jorden længere end de fleste, det ses tit at selv GD'er med spær både på langs (som Defender) og tværs på begge aksler bliver overhalet i terræn af en Defender. Ligeledes betyder hele drivlinien, motor, gearkasse, udveksling, dæk osv også en del.
Spær på f.eks bagaksel kan fås til Defender i flere udgaver (ikke originalt), og kan anbefales hvis man ønsker at dyrke mere ekstrem off-roadkørsel, men et spær på bagakslen skal løbende slås til og fra efter behov, da man mister en stor del af styreevnen, hvis man kører på fedtet underlag, baghjulene vil ganske enkelt skubbe bilen fremad i en lige linie, uanset hvordan forhjulene står.
Det er kun et fåtal af brugere af 4x4 biler der har behov for tværgående tvær, hvorfor det ikke er standard, og aldrig har været det på en Land Rover. Det vil også blot fordyre bilen, da der skal betales både moms og afgift hvis det er standardmonteret, og når det som sagt kun er et fåtal der har behovet, ville det være ret dumt at alle skulle betale for noget de ikke har brug for.
På de nyere modeller, Range Rover, Discovery 3 og Range Rover Sport kan man tilvælge et elektronisk styret spær på bagakslen, men føreren har ingen indflydelse på hvornår det slår til og fra.
Alle modeller, undtagen Defender, har 4 hjuls elektronisk styret traction control som standard, option på Defender som følger med når man vælger ABS-bremser. Traction control har i nogen grad samme effekt som et elektronisk spær, men låser ikke bagakslen sammen, dog kan det være nok til at få en bil igennem hvor en anden tilsvarende uden traction control sidder fast.
mvh
Ib 0219