Hej igen Christian.
Jeg har nu haft tid til at læse lidt op både på mine papirer igen fra dengang og på Færdselsstyrelsens "Vejledning om syn af køretøjer" jfr. både ovennævnte link til kap. 7, link nævnt nederst i dette indlæg til kap. 14, samt følgende link til den side på Færdselsstyrelsen, hvoraf den relevante information udspringer:
http://www.fstyr.dk/sw23151.aspProblemstillingen handler ganske kort om, at 3,5L V8'eren med karburatorer ikke standard har en reguleret trevejs katalysator, og at der heller ikke umiddelbart findes noget godkendt ombygningssæt hertil hverken i Danmark eller Tyskland. Forskellige tyske udbydere har nogle ombygningssæt til Range Rover med samme motor, men den går desværre ikke i en 90"/110" uden en specifik Tüv-godkendelse, der bestemt ikke er billig.
Lad os ud fra nævnte vejledninger prøve at sammendrage, hvilke muligheder og/eller begrænsninger, det hele fører til:
For en almindelig personbil (M1) med benzinmotor synes det relativt forståeligt jfr. pkt. 7.06.021 på vejledningens side 29. En bil, der er fra efter 01.10.1989, men før 01.10.1990 SKAL have reguleret trevejs katalysator, MEDMINDRE den ENTEN har en slagvolumen under 2.000 m2, hvad en V8'er jo ikke kan opfylde, ELLER er terrængående, hvad en LR til gengæld vel godt må formodes at kunne !?!?
For en stor personbil (M2/minibus) og en varebil (N1), begge med benzinmotorer, mener jeg umiddelbart, at reglerne er ens jfr. pkt. 7.06.022 og 7.06.024. Umiddelbart er 01.10.1990 også hér skæringsdatoen for kravet om reguleret trevejs katalysator eller ej. Se side 34.
Spændende er det faktisk hertil at læse, at der både f.s.v.a. M1'ere og M2/N1 er en mulighed mere med hver sin senere skæringsdag i h.h.v. 1995/1994. Jeg må dog tilstå, at jeg ikke 100% forstår den med tjenestevægten. Kan en LR 110" mon opfylde kravet om større forskel end 685 kg og dermed helt frem til disse datoer slippe for kravet om katalysator? Jeg ved det rent ud sagt ikke. Men i dit tilfælde synes det heldigvis heller ikke relevant.
Bilen, du har fundet, ser jo ud til at være fra 01/1990, hvorfor der efter min vurdering ikke umiddelbart synes at skulle være noget problem i at få den godkendt i Danmark som varebil (N1), selv om den ikke har katalysator. I praksis vil den tænkeligt blive godkendt helt uden synderlig overvejlse (forudsat standen er ok) efter den såkaldte forenklede praksis, som du kan læse mere om i vejledningens kap. 14, side 17, jfr. følgende link:
http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap14.pdfDen sikre model vil imidlertid være at fremskaffe en kopi af bilens registreringsattest og køre ned til den lokale synshal og dobbelttjekke at de læser vejledningen, lige som jeg har gjort det. Og den HELT sikre model vil være at sende registreringsattesten til Færdselsstyrelsen og bede om deres godkendelse heraf. Men det kommer nok til at tage lidt længere tid så....
Er andre uenige i min udlægning, eller formulerer jeg mig meningsforstyrrende, skal I endelig komme på banen. Også meget gerne alle jer, for hvem ovennævnte evt. er helt elementært. Korrekt læsning kan vise sig ret væsentligt, har jeg lært... ;-)
Mvh Søren R.
1998 50th V8 Defender