Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: Indregistrering af LR 110 (30-03-2007 18:01:59)
Søren Rasmussen #5846, reg. øjyl
Hej igen Christian.

Jeg har nu haft tid til at læse lidt op både på mine papirer igen fra dengang og på Færdselsstyrelsens "Vejledning om syn af køretøjer" jfr. både ovennævnte link til kap. 7, link nævnt nederst i dette indlæg til kap. 14, samt følgende link til den side på Færdselsstyrelsen, hvoraf den relevante information udspringer:

http://www.fstyr.dk/sw23151.asp

Problemstillingen handler ganske kort om, at 3,5L V8'eren med karburatorer ikke standard har en reguleret trevejs katalysator, og at der heller ikke umiddelbart findes noget godkendt ombygningssæt hertil hverken i Danmark eller Tyskland. Forskellige tyske udbydere har nogle ombygningssæt til Range Rover med samme motor, men den går desværre ikke i en 90"/110" uden en specifik Tüv-godkendelse, der bestemt ikke er billig.

Lad os ud fra nævnte vejledninger prøve at sammendrage, hvilke muligheder og/eller begrænsninger, det hele fører til:

For en almindelig personbil (M1) med benzinmotor synes det relativt forståeligt jfr. pkt. 7.06.021 på vejledningens side 29. En bil, der er fra efter 01.10.1989, men før 01.10.1990 SKAL have reguleret trevejs katalysator, MEDMINDRE den ENTEN har en slagvolumen under 2.000 m2, hvad en V8'er jo ikke kan opfylde, ELLER er terrængående, hvad en LR til gengæld vel godt må formodes at kunne !?!?

For en stor personbil (M2/minibus) og en varebil (N1), begge med benzinmotorer, mener jeg umiddelbart, at reglerne er ens jfr. pkt. 7.06.022 og 7.06.024. Umiddelbart er 01.10.1990 også hér skæringsdatoen for kravet om reguleret trevejs katalysator eller ej. Se side 34.

Spændende er det faktisk hertil at læse, at der både f.s.v.a. M1'ere og M2/N1 er en mulighed mere med hver sin senere skæringsdag i h.h.v. 1995/1994. Jeg må dog tilstå, at jeg ikke 100% forstår den med tjenestevægten. Kan en LR 110" mon opfylde kravet om større forskel end 685 kg og dermed helt frem til disse datoer slippe for kravet om katalysator? Jeg ved det rent ud sagt ikke. Men i dit tilfælde synes det heldigvis heller ikke relevant.

Bilen, du har fundet, ser jo ud til at være fra 01/1990, hvorfor der efter min vurdering ikke umiddelbart synes at skulle være noget problem i at få den godkendt i Danmark som varebil (N1), selv om den ikke har katalysator. I praksis vil den tænkeligt blive godkendt helt uden synderlig overvejlse (forudsat standen er ok) efter den såkaldte forenklede praksis, som du kan læse mere om i vejledningens kap. 14, side 17, jfr. følgende link:

http://www.fstyr.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/kap14.pdf

Den sikre model vil imidlertid være at fremskaffe en kopi af bilens registreringsattest og køre ned til den lokale synshal og dobbelttjekke at de læser vejledningen, lige som jeg har gjort det. Og den HELT sikre model vil være at sende registreringsattesten til Færdselsstyrelsen og bede om deres godkendelse heraf. Men det kommer nok til at tage lidt længere tid så....

Er andre uenige i min udlægning, eller formulerer jeg mig meningsforstyrrende, skal I endelig komme på banen. Også meget gerne alle jer, for hvem ovennævnte evt. er helt elementært. Korrekt læsning kan vise sig ret væsentligt, har jeg lært... ;-)

Mvh Søren R.
1998 50th V8 Defender
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "bagfjeder"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.