sv: sv: Ny defender er ikke bus (18-04-2007 14:21:58)
Jakob Dreyer #6545, reg. nsj
Hej Claus,
Defender busserne er da ikke erhvervskøretøjer - betegnelsen er jo også noget med Stor personvogn til privat kørsel!? (kan ikke lige huske den rigtige ordlyd). Er det ikke en form for smuthul til dem som stifter store familier? Jeg mener, er man så fuldstændig afsinding og grotesk unormal, at man skulle gå hen og få f.eks. 4 børn, så slår det dårlig til med enhver form for hvidplade "borgergryde", og skal du samtidig have plads til indkøb og ønsker en rimelig driftsikker bil af god kvalitet, så er 180 procent jo svimlende. Sådan ser jeg på det, og efter min opfattelse er ca. 50% af de der køber "busser" - (og jeg tænker ikke på defender, hvor tallet nok nærmere er 2%) anskaffet netop pga pladsbehov osv.
Førhen havde jeg en gulplade defender, hvilket virkelig passende dårligt til vores behov, som er god plads til familien, god feriebil, og rimelig lav årlig vægtafgift. Alt det føler jeg at vi har nu.
Mht til afgifter i det hele taget, må fremtiden da ligge i at sætte afgiften ift. hvor meget bilen sviner og ikke hvor meget den vejer, samt også ift, sikkerhed. Jeg har aldrig helt forstået hvorfor en 4x4 skal kunne køre ræs også, og i kraft af at være en racerbil kommer den til at køre ganske kort på literen. Det ville da for alle, private såvel som erhvervsdrivende, at have en jævn fælles (meget lavere end nu) afgift i hele EU, og ikke noget med gule plader osv. Nu er der jo så selvfølgelig en masse som rent faktisk har brug for et møgdyr af en bil og derfor ville føle sig straffet, men det må da være muligt at tilgodese - ligesom man tilgodeser bagsæder i "mandskabsvognen" eller de famøse "filmbusser" og hvad det ellers hedder.
Afgiftssystemet i DK blev vistnok indført (startet af) Anker Jørgensen ikke? Noget med penge der fossede ud af landet - senere fik vi kartoffelkuren, da reaktionen fra staten kom for sent??! (jeg har engang hørt om det i gymnasiet - mine tanker gik under Anker mere i retning af slik, kager og plasticvåben). I disse fællesmarkedstider, kommer DK ikke til at beholde sit afgiftssystem på lang sigt, og heller ikke f.eks. Finland og Holland.
Tjoooo, du har nok ret. Min første bil var en tusse gammel ford granada. Den kom, efter et par års brug, ud for et total kollaps der hurtigt rendte op i helt svimlende summer og den blev derfor gjort kold.
Mht min Defender, så kan jeg lige tilføje at der også er noget slør i gearene, så at skille gearkassen OG kobling ad og samle igen satser jeg mere på 6-8 af de lange sedler plus momsen.
Sidst den var helt gal, var det begge trækaksler på begge baghjul + stråler og medbringere der var kørt i smadder. Det kostede 8 af de lange + moms.
Ja - det er godt du påpeger min dobbeltkonfekt, der var altså et par spidse bemærkninger under greenlaning turen om "at det var for let" og "slet ikke udfordrende"!! Tja... hvad skal man sige?!