Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: Dyr forsikring? (22-04-2007 23:14:43)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Denne debat kommer med jævne mellemrum op her i forummet.
Jeg plejer at lukke denne debat med at forklare, at så længe man ikke kan bevise at vi kan køre bil, kan vi ikke påregne at få gunstige priser på forsikringerne.

Ligeledes skal vi skille snot og skæg ad.

Det kan ikke nytte at berette om at man for en >35 år gammel bil betaler et symbolsk beløb på 500-1000 kr. p.a. imod at man for en ny RR betaler 50.000+ kr. p.a. De 2 ting er lige så sammenlignelige som at vurdere, hvad er højest, Rundetårn eller et tordenskrald.

På biler, der er > 35 år gamle findes der helt specielle forsikringsmuligheder, som 3-4 selskaber beskæftiger sig med, under forudsætning af en række forhold. Disse forsikringer er slet ikke sammenlignelige med almindelige brugsforsikringer. I visse selskaber gælder der visse lempelser for biler blot >25 år også med visse begrænsninger.

Brugsforsikringer er betragtelig meget dyrere og helt i særklasse meget dyrere for specialbiler, herunder 4x4 køretøjer, og meget særligt, hvis der er en kultur for at vedligeholde sin vogn via forsikringen. Det mener jeg så ikke er tilfældet inden for DLRK. Alene det at man kan more sig over, at forsikringen kom til at betale for en gammel skade, er et usundhedstegn i denne sammenhæng. Morer man sig over sådanne tildragelser, accepterer man også samtidig at have dyr og besværlig forsikring.

Når jeg med sådan skråsikkerhed udtaler mig om disse forhold, skyldes det mit arbejde i en anden bilklub med yderst vanskelige forsikringsforhold. Her lykkedes det mig med det gode og meget af det virkelig onde at vende en dårlig skadeskultur. Skadesprocenten lå betragtelig over 100%, som er den naturlige smertegrænse for forsikringsselskaberne, til at havne på 30 - 40%, hvilket bevirkede at man bevægede sig væk fra at være kandidater til at blive smidt ud med idelige præmiestigninger, til at
være velsete kunder. (Der kom kaffe og blødt brød på bordet ved møderne!!) Dog kniber det gevaldigt med præmienedsættelser, idet selskaberne ikke har IT-systemer, der kan tumle præmienedsættelser.

Jeg kan godt garantere, at vi får slet ikke gunstige præmier, hvis ikke vi kan bevise, at vi har en god kultur i relation til skader.

Andre gange, hvor jeg er kommet med lignende indlæg til selvransagelse, er debatten forstummet. Nu håber jeg virkelig at der er debattører, der vil påvise, at jeg er helt galt afmarcheret. Disse argumenter kan så bruges imod selskaberne.

I stedet for at skyde på bestyrelsen i denne sammenhæng, var det langt mere opbyggeligt at komme med velunderbyggede forslag. Al form for uunderbygget ønsketænkning kan ikke bruges konstruktivt.

mvh
Knud, den kedeligt negative, men gennem mange hundrede timer, forsikringserfarne!! :-)
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "forfjeder"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.