sv: problemer med min landrover (29-08-2007 22:02:24)
Peter Vinter #6416, reg. nsj
Uha, der er mange muligheder. At den starter efter et 'kærligt klap' på strømfordeleren kan være et tilfælde. Men symtomerne tyder umiddelbart på tænding eller motorstyring (ECU).
Jeg havde et lignende problem med min RRC V8 fra 1993. Motoren tabte pludselig kraft under kørsel - som om halvdelen af cylindrene ikke trak. Den startede som regel igen efter 10 - 30 s pause.
Jeg skiftede alle tændingsdele: Fordelerdæksel, rotor, tændkabler, tændrør, spole, kondensator, samt checkede ledningsforbindelser og stelforbindelsen under tændspolen.
Det hjalp gevaldigt på motorens opførsel generelt - men problemet forekom stadig.
Flere ting blev skiftet, men årsagen viste sig til sidst at være en smule snavs i multistikket til motorstyringens kontrolenhed - ECU'en.
Jeg skilte stikket fra og gav begge 'halvdele' kontaktrens, lod det tørre i 10 minutter, samlede det - og har ikke siden (18 måneder) haft problemer.
Måske løser det ikke dit problem, men det er et billigt og let sted at starte.
Hvis det - og et eftersyn af tændingsdelene - ikke hjælper, ville jeg interessere mig for brændstofforsyningen. En periodisk fejl ved pumperelæ eller dårlig forbindelse til pumpen (adgang gennem luge i bagagerumsgulv) kan give samme symptomer.
Pumpen kan ikke høres når motoren kører, men kan høres køre 2 - 3 sekunder efter tændingen slås til - derefter stopper den. Prøv at lyt efter lyden næste gang du forsøger at starte den efter et udfald.
Held og lykke,
Peter Vinter