sv: kan man skifte plejstangslejer uden at ta stempler ud? (10-02-2008 19:33:38)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj
fordi jeg godt kan lide når folk gir en update på hvordan en forespurgt projekt går skriver jeg her hvordan mit stempelprojekt gik.
efter at ha efter set alle cylindre for ridser og opmålt disse samt måle diameter på krumtaps søler, besluttede jeg mig for at genopbygge min gamle motor.
alle fire stempler var revnede i toppen men dog stadig tætte.
Derudover var skørtet på stempel nummer 2 revnet og faldet af og ved nærmere eftersyn viste det sig at de 3 andre stempler ligeleder var revnede det samme sted men ikke faldet af endnu.
de revner allesammen udfra den samme kærv lignede fræsning i bunden af stemplet som efte min mening er tåbelig fabrikeret men de nye var ligesådan så sådan skal det åbenbart være.
Nå! jeg bestilte:
4 nye stempler med ringe (+0.020)
nye "big-end shells)
et topstykke pakningskit inkl toppakning
bundkarspakning
8 nye stødstænger
nye topstykkebolte og plejsstangsbolte (just in case)
det hele blev fittet på en dag.
man skal dog nok være min 2 mand for at montere topstykket uden at ødelægge noget da det var pænt tungt at stå med i strakt arm.
olien blev skiftet efter kun 150km for at skylle eventuelle spånder og skidt ud.
motoren blev observeret til at løbe en smule varmere end normalt lige efter samling men dette er normalt med nye dele der jo gir højere friktion end gamle idet de ikke er slidt til endnu.
af special værkstøj blev indkøbt en stempelringskompressor og en de-glazer (honer) begge fra biltema.
motoren kører meget bedre end før, med en meget blødere og stilfærdig gang. :)
så alt lykkedes i en gasovn. og jeg har fundet ud af at det var sku ikke så svært at skifte som jeg frygtede.