Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: gearkasse kaput? (20-03-2008 09:42:56)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl
Hvis du gerne vil have vognen kørende igen hurtigt kan man foretage en nødreparation, men jeg vil dog bemærke at dette IKKE er den "korrekte" måde at gøre tingene på....

Men hvis du selv - eller een du kender - er rimelig fiks med et svejseapparat kan det altså fint lade sig gøre at reparare skaden uden at skulle udskifte hverken gearkasse eller tandhjul.

Bagenden af mainshaft (hovedakslen i LT77) er forsynet med gevind - på de fleste af de LT77 jeg har set har det været et 3/4" UNC, men mål lige efter på din egen - det kan godt variere.

Hvis man skærer PTO-noterne af indgangstandhjulet (beskyt lejet imens - eller udskift bagefter) og derefter montere indgangstandhjulet med omtalte møtrik fastspændt på bagenden af hovedakslen bliver svejseprocessen meget nemt - der er ikke noget stort gab der skal udfyldes - det er blot at svejse tingene grundigt sammen.

Husk at tilspænde bagenden af transferkassen med korrekt moment medens svejsningen udføres - heri er lejeskålen til indgangstandhjulet nemlig indfældet.

Hvis du bruger en MIG/MAG-svejser (trådsvejser) vil du skulle indstille på rigtig meget varme (formentlig omkring 200amp), og indstil derefter trådfremføringen til det langsomste du kan svejse fornuftigt med - derved overføres mest mulig varme til emnet - og du får bedre mulighed for at smelte tandhjul og møtrik sammen...

HUSK aldrig at lade svejsestrømmen gå igemmen lejer, gearkasser eller andre bevægelige dele - jordklemmen skal holdes fast på indgangstandhjulet mens man svejser. Hvis svejsestrømmen passerer gennem lejer ødelægges de.

Svejs i små passager af ca 1 cm længde - parvis modsat - køl med trykluft ind i mellem. Der skal helst ikke overføres alt for meget varme til lejer eller pakdåser...

BEMÆRK - udføres ovenståene nødreparation vil hovedgearkassen og transfergearkassen være uadskillige - indtil svejsningen bliver fjernet enten med en plasmaskærer, skærebrænder eller dremel (langsommeligt....)

Som decideret nødreparation - altså i det situation at fejlen pludseligt indtræffer og man virkelig SKAL have bilen til at køre videre kan man banke stålsøm (af den hærdede type som bruges til betonvægge) ind mellem hovedakslen og indgangstandhjulet. Denne nødreparation kan udføres udelukkende ved at fjerne PTO-dækslet. Samme princip kan i øvrigt anvendes ved andre notsamlinger, som pinedød skal tvinges til at køre videre efter en fejl.
Står man ved vejsiden og skal foranstalte en decideret nødreparation for at bringe bilen hjem efter

Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast første bogstav i ordet "lygteglas"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.