En 2.4 VM kan godt!! (01-11-2008 15:38:31)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj
Er just hjemkommet fra en tur på 5.300 km over 3 uger til Sydfrankrig i min RRC 2.4 VM td.
Den brugte dog ½ ltr. motorolie, men ikke en dråbe vand.
Vi havde campingvognen efter og med den kørte vi 7,5 km/l, hvilket jeg synes er ret pænt, ved kørsel med hastigheder på 80-90 km timen, sammen med lastbilerne.
Der kommer dog en sær lyd ude fra motorregionerne, og hvis ikke jeg mente at vide bedre, ville jeg dømme det til at være et hovedleje. Lyden var der inden vi tog afsted, og kom efter skift af toppakning, og jeg havde da kørt et par tusinde eller mere med den, og den er der stadig. Olielampen har på intet tidspunkt tændt uønsket og slukker meget omgående efter opstart.
Jeg har heller ikke fantasi til at forstille mig, at den skulle kunne klare så lang og anstrengende er tur, hvis virkelig det skulle være et hovedleje! eller er jeg galt afmarcheret?
Lyden optræder fra ca 2200 omdrejninger under belastning som en klaprende/flaprende lyd og ikke den sædvanlig hårde hamerende lyd som kendetegner et leje i udbrud/nedbrud, der varsler plejlstang ud gennem siden.
Jeg er slet ikke stiv i dieselmotorer og vil derfor ikke kloge for meget, men kan vaistgate, indsprøjtningspumpe, vacuumpumpe, turbo eller andre rare indretninger præstere noget lyd i den henretning?????
Har nogen et bud?
Endvidere kan jeg oplyse om, at hvis man stiller sin GPS til at undgå motorveje og finde den korteste strækning får man ret let noget greenlaning ud af ruten.
På billedet man ser hvordan!
Med 1½ tons på krogen og vejen tegnede til at blive magrere og magrere, valgte jeg dog en ulovlighed og måtte vende inde på en mark, der skrånede ret betydeligt. Så er det jo godt man har 4x4 med spær og har lært terrænkørsel i DLRK! Ingen ødelagt græs! :-)
mvh
Knud