sv: sv: sv: sv: sv: haevy duty (05-06-2009 19:47:53)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj
nå det var da ligodt vældigt så meget du ved om hvad vi andre ved.
jeg stiller mig dog tvivlende overfor hvor meget færdselsstyrelsens hjemmeside kan fortælle dig om ombygning af 90" med godkendelse af forhøjet totalvægt.
og mht at ringe til importøren så har forsøgt dette på 3 af de andre projekter jeg har bygget både landrover og andre, og importøren har INGEN fornuftig interesse i at hjælpe dig idet det kun vil give ham dårlig publicity hvis du laver noget der ikke virker/skader nogen/ får dårlig presse. så vil det hedde sig at denne udåd var støttet af ham.
jeg har også snakket med synshaller som politiet så flot anbefaler og det eneste svar man får der er: prøv at lav det og så kom ned og få at vide om du skal hive det af igen.
så min anbefaling må være at man selv sætter meget grundigt ind i tingene ved at læse alle relevante detailforeskifter angående ombygning/reperation af bærene dele samt reglerne for bibeholdelse af afgiftsmæssigt identitet, idet denne er afgørende for om bilen ifølge staten kan godkendes som tilhørende den eksisterende typegodkendelse og derfor om den overhovedet kan registreres.
og der skal man nok undersøge om der overhovedet foreligger en typegodkendelse på en 90" af den pågældende årgang med en totalvægt på over 2500kg. gør der ikke det ikke muligt at veje bilen op efter de nye regler.
især fordi vi taler totalvægt og ikke egenvægt. egenvægten kan reguleres indenfor bilens tilladte totalvægt sålænge man nedregulerer lasteevnen. ifølge de gamle regler kunne man ligeledes regulere totalvægten ned ved at skære i lasteevnen, men opad er det en helt anden snak fordi her kommer typegodkendelsens maxværdi ind i billedet. denne er beregnet af landrover samt godkendt af TÜV eller tilsvarende europæisk godkendelses institut på baggrund af en prototype der svar nøje overens med produktionsmodellen hvad angår styrke og dimensionering.
derfor kan denne ikke umiddelbart reguleres opad idette dette vil overskride den fra fabrikanten opgivne maksgrænse og derfor vil kræve nye brudstyrke tests og godkendelser hvilket koster omtrendt det samme som en jetjager.
men der kan jo ikke ske noget ved at spørge. skulle der foreligge en model af 90" eren med en særligt tung motorvariant kan dette måske ha sneget sig over de 2500kg men jeg har endnu ikke set en.