Land Rover Forum

Svar på indlægget:

Motorproblemer 2,25 serie benzin (13-07-2009 23:50:18)
Lars Svane #5827, reg. øjyl
Jeg vil høre om nogen har en ide til hvad mine motorproblemer kan være.

Den kører meget ujævn i tomgang, hele bilen står og dirrer. Når den får gas tøffer den en del, men kommer dog op i omdrejninger. Den har næsten ingen trækkraft og kan faktisk ikke køre.

Men historien er som følger:

Der kom en meget høj tikkelyd fra motoren. Da jeg ikke har så meget tid sendte jeg den til min lokale mekaniker, de gav en af ventilerne noget fedt og den kørte fint en enkelt dag. Dog kunne den ikke starte da jeg hentede den for dækslet til den runde dims ved siden af karburatoren var røget af da de tog ventildækslet af. (hvordan de har kørt den ud af værkstedet ved jeg ikke, for den kunne næsten ikke køre). De havde også lavet et stort hul i mine nye sæder. En dårlig oplevelse, de er ellers er ganske gode til konebilen, men den har jo også et computerstik.

Men problemet var smøring, alt i ventilhuset var temmelig tørt og der var rust nogle steder. Skiftede en stødstang og justerskruen på en ventil hvor det var helt bulet og ødelagt. Den tikkede stadig. Så skiftede jeg olie og oliefilter. Det hjalp ikke. Så skiftede jeg oliepumpen. Den tikkede stadig, der kom ikke olie til ventilhuset. Brugte lang tid på at skille hele vippetøjet ad, montere det igen, blæse i oliekanalerne. Flere gange.

Til sidst skruede jeg forsyningsrøret fra pumpen til ventilhuset af og der var der fejlen lå, et af de små huller i bajonetfatningen var stoppet. Nu kom der endelig olie til og bilen kørte som en drøm en lille uge.

Så begyndte den at tøffe når den fik gas. Kørte dog. Men en dag haltede jeg hjem med en meget høj metallisk lyd når jeg gav gas. Forsigtig kørsel med høje omdrejninger kunne den dog klare uden larm. Men lige så snart den skulle sejtrække kom lyden.

Så kom turen til ventilerne igen, skilte det hele ad, men det var ikke her fejlen lå. Da jeg efter meget moggen rundt med motorting målte tændrør efter med et multimeter var der ikke gennemgang i to af dem. Der stod også flammer op ad karburatoren da jeg startede.

Så jeg købte nye tændrør og platiner. (platiner er nu ikke monteret endnu)

Har nu brugt rigtig megen tid med bilen og her er hvad jeg har fejlsøgt:

-Ventiler er justeret og står som de skal.

-Tænding er justeret, havde dog svært ved det efter haynes metode med første cylinder i top, motoren spruttede bare og skød flammer. Så jeg gjorde det på øjemål efter hvordan rotoren stod ved cylinder et. Så startede motoren endelig.

-Har tørnet motoren med håndsvinget og sat et tændrør til stel for hver cylinder, der er gnist i alle.

-Den bruger ikke vand.

-Der er olie på.

-Den lugter slemt når den starter, men ryger ikke meget ud af udstødningen. Den er dog meget stødvis.

-Der var godt tryk på benzinen, da jeg tog slangen af karburatoren.

-Den har kørt ca. 90.000 km fra 1977. Jeg har haft den i 8 år og kørt de 40.000 uden motorproblemer, den har altid kørt lidt hårdt, men det forsvandt da jeg fik renset bajonetfatningen. Men glæden var jo kort.

-Der er masser af strøm på.

Ting der måske kan være problemet.

-Et eller andet er sket da der kom olietryk på.

-Måske er det den runde dims ved karburatoren som mekanikkeren havde stor besvær med at få samlet igen. Men den kørte jo fint bagefter.

-Kan jeg have drejet noget da jeg monterede oliepumpen, den kører jo på samme aksel som strømfordeleren, tror det nu ikke, har tjekket at strømfordelerakslen kun kan vende på en måde.

-For et par år siden (5.000 km) fandt jeg i bundkarret nogle metalstykker der lignede små stykker stempelringe, men den har kørt fint alligevel.

-Gummimufferne ved sugerøret fra karburator til strømfordeler er temmelig revnede og gamle, men det har de altid været.

-På strømfordeleren sidder en håndjusterskrue, når jeg drejer på den har den ingen synderlig effekt.

Håber dette kan give nogle spor til hvad der kan være galt. Skal i sommerhus i Hirtshals snart (>200 km) og har lovet konen efter en måneds bøvl med bilen at den nok skal være klar. Så det er jo en alvorlig sag.

Mvh
Lars Svane, 109, STW 1977 (den grå med orange blink på taget)





Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "truckcap"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.