sv: sv: sv: sv: sv: sv: glasblæsning (13-08-2009 01:55:51)
Ole Jensen #7456, reg. øsj
Hejsa Grabber
Claus - Knud - rart at i også fik lidt udbytte af mit indlæg, men min grovkladde er nok ikke særlig klædelig til genoptryk, kan godt selv se efter genlæsning, at der nok er lidt rigelig med stave/grammatiske fejl samt manglende ord...!
Martin - Kan ikke gennemskue hvor stort et område som skal blotlægges. Men under arbejdet med maling-stripperen, så tænk på og glæd dig over det ikke er en Boeing 747-400 du skal rundt om.
Du skal lade stripperen gøre arbejdet for dig :-o det vil sige at når du fornemmer den ikke kan kan opløse mere maling, så skrab den af, helst med plastik eller fiber spartel (en evt. isskraber af hård plast, uden gummilæbe er velegnet), og påføre så et nyt lag stripper som forhåbenligt opløser resten, evt flere behandlinger. Årsagen til at du helst ikke skal brug en metalspartel, er at du let kan lave en rids i aluminium alloy (med el. uden aclad lag) det er ikke så smart, da det kan blive et godt startsted for korrosion.
Lige en bemærkning omkring (rigtig) aluminium brightener, det er altså kraftige sager, så kraftig at den udover fjerne oxyhinden også kan fjerne en evt, anodized coating samt nedbryder en evt. overflade korrosion (dog højst 0,1 mm) værd at tænke på. Husker det som at det er en base...!
Jeg giver dig evigt ret i at, arbejdet med stripper er noget træls gratværk.
Kristian - Tak, spørgsmålet er så om den legering er brug i hele productions forløbet fra 1948 - til idag eller der optræder andre. Gav mig straks til søge lidt efter data på 5251 aluminium alloy, og synes bestemt ikke det er en dum legering, idet den kan loddes og svejses, har relativt gode korrosions egenskaber, ingen af de data jeg har fundet beskriver et aclad lag, hvilket gør den lidt nemmer at arbejde med, er baseret på magnesium så den bør producer en oxyhind, hvor kraftig eller hvor hurtig oxyhinden skabes kan jeg pt. ikke lige gennemskue, kan iøvrigt anodizing behandles.
Mv. Ole