Land Rover Forum

Svar på indlægget:

sv: sv: sv: sv: sv: sv: glasblæsning (13-08-2009 01:55:51)
Ole Jensen #7456, reg. øsj
Hejsa Grabber

Claus - Knud - rart at i også fik lidt udbytte af mit indlæg, men min grovkladde er nok ikke særlig klædelig til genoptryk, kan godt selv se efter genlæsning, at der nok er lidt rigelig med stave/grammatiske fejl samt manglende ord...!

Martin - Kan ikke gennemskue hvor stort et område som skal blotlægges. Men under arbejdet med maling-stripperen, så tænk på og glæd dig over det ikke er en Boeing 747-400 du skal rundt om.

Du skal lade stripperen gøre arbejdet for dig :-o det vil sige at når du fornemmer den ikke kan kan opløse mere maling, så skrab den af, helst med plastik eller fiber spartel (en evt. isskraber af hård plast, uden gummilæbe er velegnet), og påføre så et nyt lag stripper som forhåbenligt opløser resten, evt flere behandlinger. Årsagen til at du helst ikke skal brug en metalspartel, er at du let kan lave en rids i aluminium alloy (med el. uden aclad lag) det er ikke så smart, da det kan blive et godt startsted for korrosion.

Lige en bemærkning omkring (rigtig) aluminium brightener, det er altså kraftige sager, så kraftig at den udover fjerne oxyhinden også kan fjerne en evt, anodized coating samt nedbryder en evt. overflade korrosion (dog højst 0,1 mm) værd at tænke på. Husker det som at det er en base...!

Jeg giver dig evigt ret i at, arbejdet med stripper er noget træls gratværk.

Kristian - Tak, spørgsmålet er så om den legering er brug i hele productions forløbet fra 1948 - til idag eller der optræder andre. Gav mig straks til søge lidt efter data på 5251 aluminium alloy, og synes bestemt ikke det er en dum legering, idet den kan loddes og svejses, har relativt gode korrosions egenskaber, ingen af de data jeg har fundet beskriver et aclad lag, hvilket gør den lidt nemmer at arbejde med, er baseret på magnesium så den bør producer en oxyhind, hvor kraftig eller hvor hurtig oxyhinden skabes kan jeg pt. ikke lige gennemskue, kan iøvrigt anodizing behandles.

Mv. Ole
Du skal være logget ind for at kunne vedlægge billeder.
Indtast sidste bogstav i ordet "automatgear"
Retningslinier for indlæg i Land Rover Forum #07, 22. september 2014
  • Rover Forum er et forum for Dansk Land Rover Klub og andre Land Rover-interesserede der søger hjælp og vejledning i alle tænkelige forhold, der vedrører det at have en Land Rover.
  • Brug Rover Forum til at få svar på dine spørgsmål - eller hjælp andre til at få svar på deres.
  • Brug ikke Rover Forum til "snik-snak". Rover Forum er ikke en chat.
  • Hold en sober tone!
  • Tal pænt i god tone med respekt for andre.
  • Brug skrift-sprog - ikke tale-sprog (fyld ikke dit indlæg op med smileys, sms-forkortelser, o.lign.)
  • Skriv ikke hele dit indlæg med STORE BOGSTAVER. Så lyder det som om du råber.
  • Personlige angreb, ukvemsord og tilsvininger accepteres ikke.
  • Hold tråden/emnet. Når du svarer på indlæg, så hold dig til det aktuelle emne/spørgsmål. Start en ny tråd, hvis du har kommentarer som ikke relaterer sig til det oprindelige emne.
  • Enhver form for forsøg på køb/salg/bytte accepteres ikke i Rover Forum - brug istedet Rover Børsen eller kontakt folk direkte.
  • Indlæg oprettet i falsk navn accepteres ikke.
  • Indlæg der overtræder eller opfordrer til overtrædelse af gældende dansk lov accepteres ikke.
  • Indlæg der indeholder links til download af ulovligt materiale accepteres ikke.
  • Indlæg kan af en administrator blive flyttet til andre emner, hvis det skønnes hensigtsmæssigt.
  • Indlæg kan af en administrator blive markeret som "Kun for medlemmer".
Indlæg i Rover Forum der ikke overholder ovenstående retningslinier vil uden varsel og advisering blive slettet af en af Rover Forums administratorer.