sv: sv: sv: sv: sv: sv: 200TDI og Defender gearkasse i serie bil??? (24-03-2010 14:45:20)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj
hvis du skifter din transferboks ud med en lt230 fra 200tdi'eren kommer du til at køre med permanent 4x4. dette betyder som du ved at forakslen kommer til at trække hele tiden, også ved kørsel på asfalt.
en seriebil er som du siger ikke udstyret med cv led foran, men derimod alm. krydsled. disse led udmærker sig ved at vinkelhastigheden på ledet ikke er konstant under en fuld omdrejning på ledet. dette vil gøre at du under sving vil opnå en forskellig hastighed på det to led i forhold til bagaksel samt det modstående hjul. dette gør ikke så meget i terræn idet der køres forholdsvist langsomt og på løst underlag. men det kan blive et problem på asfalt og ved høje hastigheder hvor det kan give rystelser, og usunde spændinger i transmissionen under kørsel.
på en defender/rrc er dette løst med et cv-led (cv = constant velocity) der er designet til at holde en konstant vinkelhastighed uanset hvilken retning det er drejet i.