DANSK LAND-ROVER KLUB's HOVEDSIDE
Nordjylland Vestjylland Østjylland Midtjylland Sønderjylland Fyn Nordvestsjælland Nordsjælland Østsjælland Sydsjælland Lolland-Falster Bornholm Veteranudvalget

tilbage Information til instruktører

Hvad er de nødvendige kvalifikationer for at blive instruktør?

For at blive instruktør i Dansk Land-Rover Klub er det en forudsætning, at man har kursusbeviset for terrænkørsel, er fortrolig med sin bil og har opnået nogen erfaring med terrænkørsel.
Man skal naturligvis have stor lyst og evner til at lære fra sig, samt være indstillet på at virke som instruktør en årrække – dvs. stå til rådighed for regionens køretekniske arrangementer.

Hvad er instruktørens arbejde:

Arbejdet som instruktør indebærer, at man virker som underviser i den teoretiske del af uddannelsen og som instruktør i den praktiske del, hvor man rådgiver, vejleder til sidst godkender i form af et kursusbevis.

Hvad er chefinstruktørens arbejde?

Ud over at virke som instruktør er det chefinstruktørens opgave at arrangere det nødvendige antal kurser og sørge for, at der er et rimeligt forhold mellem kursister og instruktører til kurserne.
Det er i øvrigt chefinstruktørens opgave sammen med regionsledelsen at sørge for at kursusbeviser bliver underskrevet og indsendt til klubben sekretær.
Det er også chefinstruktørens opgave sammen med regionsledelsen at sørge for, at instruktørerne er opdateret med viden om de forskellige køretøjer.

Hvad er målet med undervisning i grønt bevis?

Ved afslutning af grønt bevis kursus skal deltageren kunne demonstrere:

1. Kendskab til de vigtigste elementer i et klargøringseftersyn (før og efter terrænkørsel), samt til funktionsprincipperne for 2- og 4 hjulstræk.
2. Færdighed og hensigtsmæssig adfærd (gearvalg, hastighed, overblik) ved kørsel i let terræn og på stigninger (op og nedkørsel).
3. Fejlfri stopprocedure på og korrekt nedbakning fra en stigning.
4. Kendskab til og – og evt. demonstrere færdighed i at bruge de vigtigste regler for kørsel i vanskeligt terræn (fedtet bund, sand, vand m. v.)

Hvad indeholder et grønt bevis kursus?

Kursets indhold falder naturligt i tre dele:

1. ”Kend din bil” arrangement om den grundlæggende mekanik og dens vedligeholdelse med hovedvægt på klargøring til terrænkørsel.
2. Terrænkørslen grundprincipper – 2/4 hjulstræk, differentialespærre (afhængigt af model) samt gennemgang af køreteknik.
3. Praktisk køreteknik i terræn, der afsluttes med kursusbevis.

Vedr. klargøring.

Undervisning i klargøring foregår bedst , hvor der er mulighed ofr at få et eller flere køretøjer op på en lift – f. eks. i forbindelse med et ”kend din bil” arrangement.

Følgende punkter gennemgås:

Før man kører i terræn:
Olie på motor gearkasser og differentiale.
Væskestand på bremser, kobling, køler og ekspansionsbeholder.
Fastspænding af akkumulator og andet tungt tilbehør.
Undervogn: fjedre, stropper, transmission, styrekugler og forbindelsesstænger samt evt. prop ved koblingshus og tandrem.
Dæk: 4 ens dæk i god stand med korrekt dæktryk.

Efter at man har kørt i terræn:
Rengøring af lygter, undervogn og bremser.
Kontrol af dæk, lygter, transmission og motor for revner og utætheder.

Terrænkørslens grundprincipper.

Med baggrund i ”terrænkørsel og bjergning” forklares , hvad der adskiller terrænkørsel fra den almindelige kørsel.
Endvidere forklares principperne for 2- og 4- hjulstræk samt differentialespærre – brug evt. LEGO modellen.
Der kan evt. vises videofilm (Under control” og/eller ”køreteknik”).

Den teoretiske gennemgang kan afsluttes med at fortælle, hvad der skal ske i den praktiske del af kurset.

Praktisk køreteknik i terræn.

A. Begynd med at orientere om, hvad den praktiske del går ud på – repetér evt. punkterne for klargøring til terrænkørsel.
Instruer i korrekt siddestilling og korrekt ”ratbetjening”.

B. Der instrueres i korrekt brug af gear og evt. diffenrentialespær afhængig af model.

C. Der køres ud i let terræn med lette stigninger for skabe fortrolighed med køretøjet.

D. Derefter indøves stopmanøvre på bakke:

For biler uden automatgear:
1. Kør op ad bakken i 2- 3 gear.
2. Slip speederen og aktiver fodbremsen hårdt – uden at røre koblingen. Det må man ikke gøre med en Land-Rover TDCI fra efter 2007. Her stopper man bare motoren.
3. Nu er vogn og motor bragt til stansning.
4. Køretøjet sættes i bakgear og man sikrer sig, at bakgearet er ordenligt i indgreb.
5. Nu løsnes fodbremsen forsigtigt – og motoren holder vognen.
6. Orienter bagud for fri passage og aktiver selvstarteren.
Vognen begynder bevægelsen nedad under kontrol med motoren som bremse.

DENNE ØVELSE GENTAGES TIL DEN BEHERSKES FULDSTÆNDIGT.

E. Afhængigt af de lokale forhold kan kurset nu fortsætte med kørsel i vanskeligere terræn.
Her præciseres nødvendigheden af, at rekognoscere til fods for at finde det sted, der bedst egner sig til passage.
Ved kørsel i vand indskærpes forhold omkring vanddybde og vognens hastighed samt bundforhold.
Ved kørsel i sand eller sumpet område drejer det sig om dæktryk/trædeflade og vognens hastighed: rigtigt gear og jævn hastighed.
Ved kørsel i skovområder er det især huller og træstubbe opmærksomheden henledes på.

Når kurset er gennemført og instruktøren har indtryk af , at vognens fører er fortrolig med de gennemgåede og indøvede teknikker, udstedes kursusbevis, der underskrives af instruktøren og en repræsentant for regionsledelsen.

Det indskærpes over for vognens fører, at den tilstrækkelige færdighed i at bedømme terrænforhold og bringe vognen sikkert gennem terrænet, kun kan opnås gennem stadig vedligeholdelse af de teknikker og færdigheder, der er gennemgået på kurset.