104956:
Stramning for genopbygning (17-11-2010 15:33:28)
Morten Dam #6034, reg. nvsj (medlem) (
ip-adr: 87.59.174.38)
De har travlt på det politiske parnas med at finde nye metoder til at lænse bilisternes lommer for skattekroner.
Her er det seneste påhit, som vil gøre det dyrere at skade biler så meget, at de er ender på den gale side af grænsen for genopbygning og dømmes til ”skrotpræmiering“.
Til orientering, se uddrag af lovforslaget nedenfor.
Mvh. Morten
2.3. Færdselsskadede køretøjer
Når en bil bliver skadet ved et færdselsuheld, skal den enten repareres eller skrottes og erstattes af en anden bil. Som følge af registreringsafgiften vil det ofte bedre kunne betale sig at udbedre skaderne på bilen frem for at anskaffe sig en anden bil, selv om dette ikke er samfundsøkonomisk rentabelt.
Regeringen, Dansk Folkeparti og Kristendemokraterne er på den baggrund enige om at stramme reglerne for registreringsafgift af færdselsskadede biler med henblik på at begrænse omfanget af reparationer, der alene foretages af afgiftsmæssige hensyn. Fremover skal der betales registreringsafgift, når udgiften til udbedring af skaden udgør mere end 65 pct. af bilens værdi før skaden mod tidligere 75 pct.
Forligspartierne er samtidig enige om, at forsikringsselskaberne skal give bilejerne tilbud om kontant erstatning som alternativ til reparation, hvis udgiften hertil udgør mere end 55 pct. af bilens værdi før skaden mod tidligere 65 pct. Desuden forøges bagatelgrænsen for ordningen fra de nuværende 15.000 kr. til 25.000 kr.
3.3. Færdselsskadede køretøjer
3.3.1. Gældende ret
Efter gældende regler skal der betales registreringsafgift på ny, hvis en personbil eller motorcykel har været udsat for en færdselsskade, der er så omfattende, at omkostningerne ved genopbygning overstiger 75 pct. af bilens eller motorcyklens genanskaffelsespris.
For at undgå at tilskynde til at undervurdere skadens omfang eller overvurdere køretøjets handelsværdi, er der endvidere indsat en regel om, at hvis en personbil eller motorcykel er trafikskadet for mere end 65 pct. af handelsværdien, skal forsikringstageren tilbydes kontant erstatning.
Endvidere gælder der en bagatelgrænse, der indebærer, at reparationer under 15.000 kr. aldrig kan udløse ny registreringsafgift på 15.000 kr.
3.3.2. Forslagets baggrund
I gennemsnit udgør registreringsafgiften omkring 55 pct. af købsprisen for almindelige personbiler og motorcykler. I mange tilfælde vil det derfor kunne betale sig at reparere en bil eller motorcykel, der er færdselsskadet for et beløb, der overstiger dens egentlige værdi (dvs. de ca. 45 pct., der ikke er afgift).
Umiddelbart ser det ud til at give mening at genopbygge en bil eller motorcykel, der har en værdi på f.eks. 100.000 kr. og er skadet for 70.000 kr. Besparelsen på 30.000 kr. skyldes imidlertid den danske registreringsafgift. I nabolande uden registreringsafgift vil en bil, der med hensyn til kørte kilometer, årgang mv. svarer til den genopbyggede bil, kunne købes for måske 45.000 kr. (100.000 kr. ekskl. registreringsafgift). Ved at undlade genopbygning kan samfundet spare 25.000 kr. – nemlig forskellen mellem omkostningen til genopbygning og prisen for den tilsvarende bil ekskl. afgift.
Skattekommissionen foreslog at stramme op på reglerne om færdselsskadede biler ved at nedsætte grænserne fra 75 hhv. 65 pct. af bilens værdi til 65 hhv. 55 pct. af bilens værdi. Derved nærmer grænserne for genopbygning sig i højere grad bilernes gennemsnitlige værdi uden afgift, og incitamentet til at reparere biler alene af afgiftsmæssige hensyn reduceres. Forslaget indebærer en samfundsøkonomisk gevinst ved at afskære genopbygning af biler, hvor reparationsomkostningerne overstiger bilens værdi ekskl. afgift.
Der er dog stor spredning på, hvor stor en andel af bilens værdi der udgøres af registreringsafgift. Det skyldes blandt andet nedslag i registreringsafgiften for god energieffektivitet og fradrag for miljø- og sikkerhedsfremmende udstyr. Desuden sælges der flere små billige biler, der alene belastes med den laveste marginale sats i registreringsafgiften. For nogle biler kan det derfor give et samfundsøkonomisk tab, at reglerne om fornyet betaling af registreringsafgift strammes, fordi stramningen medfører, at en del samfundsøkonomisk fordelagtige reparationer udelades (dvs. at mindre biler, som egentlig burde være repareret, i stedet skrottes og erstattes af nye biler).
For at bidrage til at sikre at en stramning af reglerne ikke giver anledning til samfundsøkonomiske tab ved skader på de billigere, brændstoføkonomiske biler, foreslog Skattekommissionen at kombinere stramningen med en forøgelse af bagatelgrænsen fra de nuværende 15.000 kr. til 25.000 kr. Forhøjelsen af bagatelgrænsen kan også ses i lyset af, at prisen på reparationer er steget de seneste 10 år, mens bagatelgrænsen har været uændret.
3.3.3. Forslagets indhold
3.3.3.1. Reparationsgrænsen
Det foreslås at sænke reparationsgrænsen fra 75 pct. til 65 pct. af bilens værdi før skaden, således at færdselsskadede biler kan repareres for dette beløb, uden at det udløser ny registreringsafgift.
3.3.3.2. Bagatelgrænsen
Det foreslås at hæve bagatelgrænsen med 10.000 kr. fra 15.000 kr. til 25.000 kr., således at reparation under dette beløb aldrig kan udløse ny registreringsafgift.
4. Økonomiske konsekvenser for det offentlige
Den umiddelbare virkning for indkomståret 2011 af de tre tiltag: 1) Øget afgift af varmeproduktion fra kraftvarme, 2) Forøgelse af fradrag for moms på hotelydelser samt 3) Registreringsafgift på færdselsskadede biler udgør i alt 45 mio. kr., jf. tabel 1.