Jo højere viskositeten er desto større bæreevne har olien, dvs. desto bedre er den til at holde en intakt oliefilm mellem to metaldele der presses mod hinanden. Samtidigt desto højere viskositeten er, desto sværere er olien at pumpe og presse rundt i motoren.
Så vælger du for lav viskositet, presses olien væk og metal kører mod metal og slides, men vælger du en for høj viskositet kan olien ikke presses frem i tilstrækkelige mængder til smørestederne og samme problem opstår.
http://en.wikipedia.org/wiki/Motor_oilhttp://www.ducati.dk/teknik/oliegenerelt.htmlhttp://www.denstoredanske.dk/Bil,_b%C3%A5d,_fly_m.m./Biler/Teknik/motorolieEksemplet 5w30 har viskositeten 5W ved vinter/koldstart (W står for Winter) og 30 ved den driftstemperatur olien er beregnet til. Det kaldes en "multi grade olie" når der er angivet viskositet ved kold hhv. varm.
Dit andet eksempel 10W40 er med højere viskositet både ved kold og varm motor.
Bemærk at gearolies viskositet måles efter en anden metode end motorolie, derfor kan viskositetstallene for motorolie og gearolie ikke direkte sammenlignes.