117340:
sv: sv: elektronik håndbremse på Defender (26-11-2011 17:25:43) (svar på
117330)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 31.25.21.149)
Hej Morten.
Jeg prøver med et indspark.
I den nyeste detailforeskrifter for motorkøretøjer, står der: 5.01.004 Parkeringsbremse
(1) Parkeringsbremse skal kunne holde køretøjet stationært på hældende grund, idet de virksomme bremsekomponenter skal være fastholdt i bremsestilling ad rent mekanisk vej.
MEN, det er ikke nødvendigvis det der gælder for din bil, da det er forskrifterne for det år din bil blev indregistreret første gang du skal se i, for at vide hvad der gælder.
Da jeg selv har ombygget konegryden til handicapbil, med bla. speeder/bremse omvendt og anderledes rat, så har jeg lidt erfaring med det.
Så længe bilen kan synes indenfor de almindelige detailforeskrifter, er det nemt nok at køre den til syn. Hvis der skal laves om på ting om på betjening af bilen.
Det er lidt værre med konstruktive ændringer. Da håndbremsen for det meste fungere som både nød og parkeringsbremse, kan jeg ikke se hvordan du får det gennem syn, da nødbremsen netop skal kunne fungere hvis hovedbremsens transmissionslinje går i stykker. Og det du gerne vil i praksis er at fjerne nødbremsen. Måske er løsningen at montere det som ekstraudstyr?
Jeg har set handicapløsninger, hvor der eftermonteres en motor der trækker den originale håndbremse elektrisk, men bevare muligheden for at trække den manuelt også.
jf: 5.01.003 Nødbremse
(1) Nødbremse skal kunne afbremse og standse køretøjet på en sikker og virksom måde, hvis der opstår én fejl i driftsbremsens transmission.
Jeg vil pege dig i retning af EF-direktiv 2002/24/EF, som er gældende vedr. standardgodkendelse af køretøjer.
Da jeg ombyggede bil, kontaktede jeg "Handi Mobil", der var meget behjælpsomme med reglerne og kunne svare helt konkret på om mine ideer var gangbare i synshallen.
Med venlig hilsen
Jens