117599:
Savr fra SKAT angående vurdering (02-12-2011 09:28:02)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 91.195.58.208)
Kære Alle
Som en udløber af en diskussion vedrørende afgiftberigtigelse, og afgiftfastsættelser osv i forb. med import og omreg. af biler skrev jeg til Skat:
Her er svaret:
---------------------------------------
Besvarelse:
1. Det er ikke et krav fra SKAT at bilen først skal synes som personbil (hermed være ombygget) - før den kan blive vurderet og har så vidt jeg kender til - aldrig været det. Det ville jo også kunne give meget store spildte udgifter, hvis det så endte med at være alt for dyrt.
2. Det med betaling af 300 kr. - når det drejer sig om vurderinger af motorkøretøjer - er ikke et krav for at få et bindende svar, men det anvendes i mindre omfang
- uden dog at give nogen fordel.
3. Men der er en anden ting man i dag skal være opmærksom på ved "gul til hvid" og det er, at man nu beder anmeldere om selv at lave en udregning på SKAT´s regnemaskine (på hjemmesiden). Og det er der mange som ikke kan finde ud af. Man skal selv lave en berging for en varebil - som ved import (sin egen) - de fleste vil være det man kalder 50%´er (alle dem med rude / ruder i venstre side bag føresædet). Dernæst skal laves en udregning for import af en personbil (som sin egen).
De to resultater stilles op og man trækker så varebilens (de laveste tal) fra personbilens og finder en difference - der så kaldes en differenceafgift for at ændre fra varebil til personbil (gul til hvid).
Uden at medsende de lavede udregninger bliver vurderingen udsat, idet der er så mange der anmoder om vurdering, at det er et problem at klare det inden for rimelig tid.
Det viste sig nemlig for en tid siden, at forholdsvis mange afstod fra ændre på grund af beløvets størrelse. Derved spildtes megen tid for sagsbehandlerne.
Jeg skal gerne være behjælpelig, hvis der er nogen jeg kan gøre - ellers må en anden tage over - da jeg snart ophører med at være ansat grundet pensionering.
Tlf 72 38 67 64
Med venlig hilsen
Per O Thomasen
SKAT
Motor
---------------------------