Udvikling
Helt så enkelt som Struntze giver udtryk for er det nu ikke. Land Rover udvikler, forbedrer og producerer de biler som kunderne vil have.
Rent faktisk bruger Land Rover løbende adskillige millioner på markedsundersøgelser for at få afdækket kundernes ønsker til bilerne, hvordan de skal se ud, hvad de skal kunne, hvordan de bruges, graden af serviceomkostninger, kvalitet, pris, udstyr osv.
Et eksempel er Discovery hvor man i flere omgange har spurgt kunderne og ejere af konkurrende mærker, hvad de synes om Discovery. Et af de spørgsmål der var oppe at vende er den forhøjning der er på taget og et langt overvejende flertal af de svar man fik var at forhøjningen skulle bevares. Dels da den giver passagerer på bagsæderne (i de fleste lande sælges den som enten 5 eller 7 personers) god plads i højden, dels er med til at give en luftigt kabine og endelig at forhøjningen gør at den skiller sig ud fra de fjernøstlige produkter. Så der er en særdeles god grund til at den er der - det er det kunderne vil have.
Når Land Rover udvikler en model er det ikke kun et spørgsmål om f.eks. at sætte en stor tung motor i med masser af kræfter (intet ville være lettere) men at sætte den motor i som passer til bilen og som betyder at ting som vægtfordeling og køreegenskaber også ved terrænkørsel er optimale. Og at den totale oplevelse af bilen i de situationer den må formodes at komme ud for er overbevisende, ligesom kvalitet og holdbarhed generelt skal være på et højt niveau.
Det er en udbredt opfattelse at Land Rover er en lille støvet engelsk fabrik, fordi mange ofte beskæftiger sig med en af de 20-30-40 år gamle biler som kører rundt. Rent faktisk er Land Rover en særdeles moderne og fremtidsorienteret virksomhed, ligesom Land Rover er den 4-hjulstrækkerproducent der har været og er forrest med udvikling og implementering af ny teknik i 4x4 biler. F.eks først med skruefjedre og skivebremser hele vejen rundt, airbags, ABS-bremser; Hill Descent Control (Land Rover patent), luftaffjedring osv. Hvis man vil se hvor Land Rover var først kan man kigge på
www.landrover.dk under historie. Der hvor teksten er med fede typer betyder det at her var Land Rover først - og det er ikke alt der er med, f.eks er Steptronic-gearkassen på Freelander ikke fremhævet med fede typer.
Og mange af disse tiltag er bestemt ikke lavet for at levere et så billigt produkt som muligt. Land Rover mål er at være forrest i udviklingen og levere de biler som et flertal af kunderne vil have.
Mercedes ændrer jo heller ikke sin produktion fordi der er nogle ombygnings/tuningsfirmaer der arbejder videre på en i forvejen velkørende bil, blot fordi der er nogle få der vil have den til at køre endnu hurtigere og endnu hurtigere kan nå fra 0 - 100 km/t.
Land Rover (og vi) får løbende fra det verdensomspændende net af forhandlere, importører og ikke mindst kunder informationer om ønsker og forslag til forbedringer/ændringer. Dette kan også ses på at alle modellerne løbende ændres/forbedres i takt med udviklingen.
Det er ikke mindre en små 8 dage siden der var en større konference med deltagelse fra flere bil-, udstyrs- og motorproducenter, hvor man drøftede udvikling, nye teknik, osv. Meldingen fra denne konference er at alt den nye teknik (som ingen producent har monteret i nogle biler endnu) sagtens kan indbygges i bilerne, hvis der bare er tilstrækkelig mange kunder der er parate til at betale for det.
Men man kan være sikker på at Land Rover også i fremtiden vil være med i forreste linie når det drejer sig om udvikling og implementering af ny teknik, til gavn og glæde for kunderne, sikkerhed i trafikken og en god totaloplevelse af produktet Land Rover.
bedste hilsner
IH