118025:
sv: sv: sv: Funktion 4wd høj som lav (14-12-2011 09:38:12) (svar på
118024)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (
ip-adr: 91.195.58.208)
Hej
Når gearkassen på en seriebil er i 4wd, så er både forreste og bagerste kardan i indgreb. Et differentiale "diffrentierer" jo en udveksling. Dette er nødvendigt i en bil med permanent 4wd, for ellers ville der blive et for voldsomt vrid i gearkassen når man køre på alm. vej. Dette differentiale låser man, når man vil have lige meget træk på for og bagaksel i terrænet. På en Serie II-III skal man selv sætte gearkassen i 4wd. Derfor er et centerdiff unødvendigt. Man kan måske sige at gearkassen i sig selv er "diff-lock"
Mister man trækkraft på enten for eller bagaksel i en seriebil når gearkassen står i 4WD, så er det fordi noget er knækket! Som regel en stik-aksel. Man man også opleve at den "cross-axler" Det vil sige hvis det ene baghjul og det diagonale forhjul begger mister kontakt med underlaget, så kører bilen heller ikke, ford aklsernes diffentialer gør at der kun bliver trukket på de hjul der ikke har kontakt. Men det er altså diff'erne på hjulakslerne, der er skyld i dette. Og vel en af de vigtigste årsager til at mange tilvælger mindst et spær, så man ikke "hænger på maven"
Håber det kan bruges.
Mvh Niels