129739:
sv: Find Holger (mit kørelysrelæ)... (09-01-2013 13:57:22) (svar på
129694)
Per Glerup Nielsen #0909, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 86.58.252.50)
Hej Per
Kørelyset er monteret her hjemme af forhandler/importør,og det findes af den grund ikke i noget ledningsdiagram, du må følge ledningerne fra de gule relæ det går så vidt jeg husker op til lyskontakten, der er flere måder at strikke systemet sammen på - med et relæ eller to relæer med eller uden diode indskudt på ledningen der går til ladelampen, som regel er der klippet en ledning ved lyskontakten så det skal ned og vende over relæerne, derfor skal man tænde det korte lys på lyskontakten for at bruge det lange lys, og derfor kan man ikke bare fjerne et relæ, men fjern det der er monteret mellem relæ og lyskontakt og sæt eventuelt klippede ledninger sammen igen, så har du manuelt kørelys, det hjælper også lidt på vores co2 regnskab at man ikke skal køre med lys på under terrænkørsel, det kan også koste en lygte ved kørsel i koldt dybt vand, så kan glasset revne fordi det er varmt.
Dit A relæ er 70A det kunne være forvarmerrelæ, el-rude relæ, dieselvarmer relæ, B lygtejust, lygtevask ??? men både A og B ser rimelig "originalt" ud med hensyn til ledninger og stik, så det var måske til at finde, var der ikke noget med at den har levet sin "barndom" under varme himmelstrøg ??? og derfor er monteret med noget udstyr der ikke er på til DK ???
Ledningsnet der har været udsat for flere ejere med forskellige påhit kan være en udfordring at rydde op i, men det eftermonterede er som regel til at afmontere da det løber for sig selv udenpå standard nettet, så du må følge ledningerne fra relæerne og ud til eventult stadig monteret udstyr, er det der ikke mere er det af med relæ , fødekabel og øvrige ledninger der ikke bruges længere.
Ellers må vi lave en beskæring ;-) der bliver ved en Paradis tur om et pr måneder, hvis det kan vente så længe ;-) ellers god arbejdslyst.
Mvh Per