tilbage

Land Rover Forum  

Index
130322: Erfaringer med handel hos Wittham? (22-01-2013 17:09:26)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Halløj godtfolk, vil blot høre, om der er nogle herinde, der har erfaringer med handel med exmod, Wittham i UK -- kigger primært på 2.5NA diesel motorer - noget man skal være særlig opmærksom på??

Bedste hilsner
Lars, solskinsøen
Index
130324: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (22-01-2013 17:25:07) (svar på 130322)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Tjae, vi var nogen der gik sammen om at købe 8 Sankey trailers hos Whitham speciall vehicles Det krævede en masse emails og en bankoverførsel. Men ellers gik det fint. Bortset fra at de jo ikke ville læsse noget før de fik penge og det kneb lidt for min kontakt at få nusset sig sammen til at sende en regning jeg kunne betale, så for ikke at misse transporten måtte jeg lave en ekspres overførsel. Det kostede så 500kr i gebyr. Manden er ikke længere ansat hos Whitham :)

Men ellers er det vist straight forward at handle der. Nu er det selvfølgelig spørgsmålet hvor meget man gider at gøre ud af det for en motor, men firmaet ligger ca. en times motorvejskørsel fra Standsted Airport. Med de priser der er på flybilletter til UK og prisen for at leje en lille bil, så ville jeg selv tage over og snakke med dem og betale kontant og sikre hjemtransporten og ellers nyde turen.

Mvh Niels
Index
130325: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (22-01-2013 17:29:51) (svar på 130324)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.142)
Jeg har lige handlet med CWS 4x4, der hugger Land Rovers op.

Hvis alt går, som planlagt, går der fra ordreafgivelse til levering i DK een uge.
Index
130338: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (22-01-2013 18:27:27) (svar på 130325)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Nu vi er ved Whitham. Prøv at se denne video fra Topgear. Har ikke så meget at gøre med Land Rovers måske, men 2.44 inde i videoen kommer vi på besøg hos Whitham. Og det er altså andet en ramponerede trailere og udtjente Land Rovers de gør i.

:)

Mvh Niels
Index
130340: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (22-01-2013 18:28:09) (svar på 130338)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Og linket selvfølgelig.

http://youtu.be/YrAFqE36anw

Se 2.44 inde

Mvh Niels
Index
130349: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (22-01-2013 22:17:44) (svar på 130340)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 212.242.251.113)
Tak for info Poul, men det svarer ikke rigtigt på det, jeg spørger om!

Niels, genialt lille klip, og ja, de har MEGET mere end blot lidt overskuds LR fra det engelske forsvar, men tror nok, fruen vil få et flip, hvis jeg kommer hjem med sådan en Gazelle helikopter eller andet af det isenkram, de får rodet sig ud i :-)selvom det kunne være sjovt at køre en trialbane i noget af det...

Jeg har godt tidligere læst, en tråd eller i Oasen, om det store sankey-opkøb I fik foretaget, og jeg forstår fint fidusen med, at tage flyveren over til Stansted, og køre derfra og så få en fragtmand på - men tanken var mere, at tage færgen over, der er vist ikke meget mere end 100 km fra Harwich, måske lidt mere - og så selv transportere nogle stykker hjem, men er det overhovedet værd at overveje at købe en af de udpillede motorer, eller skal man forvente, at de skal total genskabes, når man kommer hjem? Som der står på deres hjemmeside, så står de komplette, men ikke testet, og jeg kan se på de auktioner, jeg følger, at de typisk ender mellem 2 og 300 plus hvad der må være af moms og salærer... Nogen der har erfaring med dem, altså motorene??

Bedste hilsner
Lars, solskinsøen
Index
130351: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (23-01-2013 08:24:16) (svar på 130340)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Ja, der er meget isenkram, der får mundvandet frem ... lige indtil man kommer i tanke om, hvilket uanstændigt spild der er tale om. Hvis vi bare brugte lige så meget kreativitet og ressourcer på at hjælpe hinanden som på at slå hinanden ihjel ...
Og så er det en ringe trøst, at en stor del af militærbudgetterne trods alt går til lønninger, så en masse mennesker holdes beskæftiget.

Mvh
Mikael - som beklager dette sidespring fra tråden men som lige skulle havee luft ...
Index
130363: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (23-01-2013 14:31:58) (svar på 130351)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 94.191.218.198)
Kan følge din pointe Mikael; ikke uvæsentlig.
Var der ikke en artikel om handel hos netop Witham i et nyligt OASEN? Lidt penibelt; kan ikke hitte bladet her i Bermuda-trekanten!
Index
130368: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (23-01-2013 16:24:38) (svar på 130363)
Mikael Friis #3481, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.63.106.50)
Jo, i nr. 8/2012 bragte Oasen 1. del af en historie om import af en Ex. MOD Defender 110" købt hos Witham. Det ser jeg ikke noget penibelt ved - jeg har intet imod dem, der køber tidligere mili-grej (jeg har selv købt en Ex. MOD Sankey-trailer i Tyskland med god samvittighed). Jeg får bare lidt kvababbelse over, at der produceres så enorme mængder militært isenkram, når vi i fællesskab "ikke har råd" til at brødføde klodens befolkning.
Jeg læste for nylig en artikel om produktion af 124 stk. F16-jagerfly som ren beskæftigelsesterapi. Det skete vist i 1990'erne, og flyene fløj én tur - fra fabrikken til "parkeringspladsen", hvor de stod, til de blev hugget op ...

Mvh
Mikael - som ikke har til hensigt at fremprovokere en lang diskussion for eller imod militær :-)
Index
130372: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (23-01-2013 17:46:36) (svar på 130368)
Lars Nygaard, reg.Bornholm, ikke logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Jeg har intet imod andres mening, heller ikke militæret, og mange af os kan sikkert også sagtens se ufornuften i, at bekrige frem for at brødføde, både åndeligt og legemligt - men det hjælper ikke meget på mit spørgsmål, hverken købet af Defenderen, som jeg godt har læst om, eller diskussionen om den ene eller anden holdning :-) desværre, så jeg prøver igen, er der nogen, der har erfaring med at handle hos Witham, navnlig i relation til køb af motor, er der nogle faldgruber, man skal være opmærksom på, eller er de udbudte varer af en kvalitet, hvor man kan regne med, at de fungerer? Jeg ved, at der i DK f.eks. ifbm uheld på et køretøj tages motorer ud, som så ligger enten til videre brug (erstatning) eller ender på en auktion eller direkte salg - jeg kigger efter en 2.5 NAD motor, som sælges via auktion hos Witham!!

Bedste hilsner
Lars, hvis bil også er en ex.mili hvis eneste oplevede krig er kampen om parkeringspladser foran Kvickly lørdag formiddag...
Index
130373: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (23-01-2013 18:23:19) (svar på 130372)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Ja, altså jeg har jo så ikke købt motore derovre men 8 hele Sankeys. De var da brugbare allesammen men der var stor forskel i kvaliteten. Nogen fik en der var som ny, andre en der var mindre end pæn. Jeg selv og en til fik en hver hvor bremserne var meget dårlige og vi havde nær ikke fået dem synet. Men vi havde så også bare bestilt 8 af de billigste. Og derfor ville jeg også rejse derover selv, skulle jeg gøre noget lignende igen. Så kan man selv udvælge sig hvad man vil ha'

Mht motore, så vil jeg mene det samme gør sig gældende. Ingen kan sige om en motor der er pillet ud og ligger på gulvet er noget værd eller ej. Slet ikke når sælger siger "untestet" Det må blive lidt katten i sækken, og det forklarer vel også hvorfor de er så billige. Men det er værd at bemærke at Whitham mere er en ophugger, end en forhandler. Jeg kontaktede dem i forb. med at jeg manglede bremsedele til min egen Sankey. De var rare at henvise til andre forhandlere, ja selv klubben for militærhistoriske køretøjer henviste de til. Men de gad altså ikke selv finde nogen frem. De opkøber militærmateriel og sælger videre. Thats it. Ind i mellem holder de auktion for "Ministry of Defence" Det er altså ikke nogen bolsjebutik, til gengæld er det heller ikke en reservedelsbutik, der sælger med 2 års produktgaranti. Det er i hvert fald min opfattelse af hvad Whitham Special Vehicles er for et firma.

Så er der den med at sejle derover. Med Esbjerg Harvich er det en lang og relativ dyr tur, og som jeg husker det var det meget sparsomt med underholdning. Men selvfølgelig, har man lidt vægtig litteratur med, så er der da tid til fordybelse. Så er der bare lige det med at få sine dele hjem. Der var, måske er det ændret, en klausul hos DFDS om at man kun måtte ha' rejsegods med i bilerne. Ikke fragt. Så er det DFDS Thor-line og der er priserne lidt anderledes. Så kan man jo køre til Hoek van Holland, der er lidt flere afgange og det er vist også lidt billigere, men så er der jo turen derned.

Mener Hartley fik sin Sankey hjem fra Whitham med fragtmand og det blev vist ikke mere end en to-tre tusind, og til de priser kan det stadig svare sig at flyve derover og leje en lille bil. Sådan en koster vel 400 kr om dagen ink. fri kilometer og benzin.

Men skal man alligevel på ferie i England og køre på nogen af de der greenlanes man har hørt så meget om, så kan man vel godt køre omkring Honeypot lane i lincolnshire og stikke næsen ind til Whitham.

Og ja, jeg tager også gerne en etisk-eksistensiel diskussion om kriges meningsløshed, og nødvendighed, ja det er vel nærmest mit professionelle fagområde, men skal vi så ikke hellere oprette et seminar uden for dette forum? :)

Mvh Niels
Index
130374: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (23-01-2013 18:23:21) (svar på 130372)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Ja, altså jeg har jo så ikke købt motore derovre men 8 hele Sankeys. De var da brugbare allesammen men der var stor forskel i kvaliteten. Nogen fik en der var som ny, andre en der var mindre end pæn. Jeg selv og en til fik en hver hvor bremserne var meget dårlige og vi havde nær ikke fået dem synet. Men vi havde så også bare bestilt 8 af de billigste. Og derfor ville jeg også rejse derover selv, skulle jeg gøre noget lignende igen. Så kan man selv udvælge sig hvad man vil ha'

Mht motore, så vil jeg mene det samme gør sig gældende. Ingen kan sige om en motor der er pillet ud og ligger på gulvet er noget værd eller ej. Slet ikke når sælger siger "untestet" Det må blive lidt katten i sækken, og det forklarer vel også hvorfor de er så billige. Men det er værd at bemærke at Whitham mere er en ophugger, end en forhandler. Jeg kontaktede dem i forb. med at jeg manglede bremsedele til min egen Sankey. De var rare at henvise til andre forhandlere, ja selv klubben for militærhistoriske køretøjer henviste de til. Men de gad altså ikke selv finde nogen frem. De opkøber militærmateriel og sælger videre. Thats it. Ind i mellem holder de auktion for "Ministry of Defence" Det er altså ikke nogen bolsjebutik, til gengæld er det heller ikke en reservedelsbutik, der sælger med 2 års produktgaranti. Det er i hvert fald min opfattelse af hvad Whitham Special Vehicles er for et firma.

Så er der den med at sejle derover. Med Esbjerg Harvich er det en lang og relativ dyr tur, og som jeg husker det var det meget sparsomt med underholdning. Men selvfølgelig, har man lidt vægtig litteratur med, så er der da tid til fordybelse. Så er der bare lige det med at få sine dele hjem. Der var, måske er det ændret, en klausul hos DFDS om at man kun måtte ha' rejsegods med i bilerne. Ikke fragt. Så er det DFDS Thor-line og der er priserne lidt anderledes. Så kan man jo køre til Hoek van Holland, der er lidt flere afgange og det er vist også lidt billigere, men så er der jo turen derned.

Mener Hartley fik sin Sankey hjem fra Whitham med fragtmand og det blev vist ikke mere end en to-tre tusind, og til de priser kan det stadig svare sig at flyve derover og leje en lille bil. Sådan en koster vel 400 kr om dagen ink. fri kilometer og benzin.

Men skal man alligevel på ferie i England og køre på nogen af de der greenlanes man har hørt så meget om, så kan man vel godt køre omkring Honeypot lane i lincolnshire og stikke næsen ind til Whitham.

Og ja, jeg tager også gerne en etisk-eksistensiel diskussion om kriges meningsløshed, og nødvendighed, ja det er vel nærmest mit professionelle fagområde, men skal vi så ikke hellere oprette et seminar uden for dette forum? :)

Mvh Niels
Index
130377: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (23-01-2013 19:21:24) (svar på 130374)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.99.177)
Enig Niels; personlig ville jeg være betænkelig ved at købe "uspecificeret" løs motor; ville foretrække en motor fra en registreret hugger. En Land Rovermotor er ikke noget man tager under armen og springer på et fly. Lidt bittert at ofre, ud over motor, fragt på 2000-3000kr. for at erfare motor er en skrotbunke.
Sidst jeg forhørte mig hos DFDS, havde de afskaffet fragtberegningen.
Index
130379: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (23-01-2013 19:38:48) (svar på 130377)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Nej Verner. Jeg regnede heller ikke med at Lars tog en 2.5n/a med hjem som håndbagage. :) men det er dog stadig billigere at flyve derover og leje en lille bil for en dag og sende sine indkøb hjem med en fragtmand, frem for at sejle derove i egen bil som Lars selv foreslår. Med mindre naturligvis at han i forvejen agter sig derover på ferie i egen bil.

Mvh Niels
Index
130383: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (23-01-2013 22:38:55) (svar på 130379)
Lars Nygaard, Reg.Bornholm, sjældent logget ind (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Det er nogle super fine svar, jeg kan sagtens se problemet i, at man risikerer at købe en noget fuldstændig afgnavet motorvare, der slet ikke kommer til at fungere - så du har ret Niels, at en beskuelse af tingene ikke blot er noget man bør gøre, men noget man nok mere skal gøre -

og nej, vil nok ikke smide den bag en lejebil, og slæbe den med som håndbagage på flyveren, men mere noget med en fragtmand hjemover, hvis jeg ikke skal køre selv - synes ikke prisen på færgen er afskrækkende, godt 2400 retur, det ligner trodsalt de priser vi er vant til for at sejle indenrigs, når man bor på Bornholm...(hvem sagde roadpricing??)

Men problemet er nok mere, at der ikke er ret meget tid, ca. 5 timer fra færgen ankommer, til den afsejler igen - og ellers en ventetid på flere dage, så ja, det ville skulle kombineres med en miniferie...

jaja, det var jo også bare en tanke - måske jeg finder en makker eller to herovre, der kunne være friske på at deles om turen, om ikke andet, så bare for at tage en herretur, der er jo så rigeligt andet end motorer at kigge på ;-)

Bedste hilsner
Lars
Index
130386: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (23-01-2013 23:08:28) (svar på 130383)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Hmm 2400,- er jeg bange for ikke kan gøre det for en tur Esbjerg-Harvich t/r Det er grundprisen. For alm lav bil. Så er der kahytstvang. Så er vi oppe på 5300,- ca. Og så er spørgsmålet om du skal spise på restauranten. Det tager alligevel næsten et døgn at sejle.

Og de sejler vist endda kun hver anden dag. Ryan-air flyver flere gange om dagen, fra både Tirstrup og Billund, og der kan man komme frem og tilbage på en god dag for 500,- bestiller man i god tid. Og når du kommer ud i ankomsthallen daffer du over til nationalcarhire og lejer f.eks en VW Fox eller sådan et lille hundehus for 40£ om dagen med fri kilometer. Den går 20 km/l. Der er ca. 100 km motorvej så vidt jeg husker til Honeypot Lane. Jeg ved det nogenlunde, for vi kørte forbi et enormt skilt da vi kørte nordpå til Nottingham. Du kan altså nå at køre derop, gøre forretninger og køre tilbage samme dag. Selv hvis du skulle riscikere at smide 50£ for en overnatning på en B&B så har du stadig ikke brugt flere penge på transport end det ville koste bare at få Roveren den ene vej over Nordsøen. Skulle en fragtmand så ha' 2000,- for at smide motoren på en palle og køre den til Danmark, så er det stadigvæk ikke meget mere end lidt over det halve sammenlignet med at sejle derover. Og så kan du gøre det på en dag knap og nap, hvis vi ser bort fra transport frem og tilbage til solskinsøen. Var I så nogen stykker der gik sammen om at købe forskelligt, så begynder turen at se fornuftig ud, sådan forretningsmæssigt.

Men selvfølgelig, har man tiden til det, så er der ikke ret meget der slår at køre sin egen Rover gennem Black Mountains i Wales eller the Peak District i the Midlands nær Sheffield eller måske Yorkshire Dales eller et af de andre piktoreske steder i England.

Mvh Niels
Index
130387: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (24-01-2013 00:30:10) (svar på 130386)
Lars, stadig ikke logget ind, det er klokken for mange til lige nu (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Niels, du har en fantastisk måde at udtrykke dig på, som jeg både værdsætter og anerkender - regnestykket har jeg også fået til noget nær det samme som dig, efter at have nærlæst tvangskahytteringen, så ja, der er immervæk mange kroner i mellem, når man skal transportere sig så langt med eget sæde under bagdelen og fod på pedalen. Så forstår ganske fint dine tanker, og deler dem også! Tak for at bringe mig ud af mit tågede mørke og tilbage til oplysningstiden!

Helt umuligt er det jo heller ikke at skaffe fra en hugger, fra det europæiske fastland, i en fornuftig stand til en fornuftig penge, hvis det endelig skulle være... og så kommer Pouls indlæg pludselig til at give mening, omend det også er fra UK ;-))

Smuk nat til alle, dag til de der først læser i morgen...
Lars, solskinsøen
Index
130388: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (24-01-2013 06:20:51) (svar på 130387)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 80.62.117.194)
Der er tre måneders garanti på de maskiner, der sælges fra CWS. Fragten udgør 175 GBP.

Jeg fik en 200 tdi til en så god pris, at jeg skrottede ideen om, igen at få en 2,5 DNA lagt ned i maskinrummet.

2,5 DNA er en supergod motor og jeg har været meget tilfreds med min, helt uden tvivl. 200.000 km på ni år uden at kny - total 400.000. Den gik silkeblød. Udmærket konvertering for en Serie-bil.

cws4x4
Index
130399: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Erfaringer med handel hos Wittham? (24-01-2013 15:42:17) (svar på 130388)
Lars, reg.bhm, nej, jeg er ikke logget ind ;-) (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 212.242.251.113)
Hej Poul, det var netop tanken om ikke at få FOR voldsom en motor i, men stadig en motor, der ville kunne være i bedre form, end min nuværende 2.25, som bilen er født med for 30 år siden - og jeg har udelukkende læst godt om 2.5 DNA - jeg er klar over, at turboen kan pilles af på tdi - og dermed også blive en yderst anvendelig motor - så jeg holder øje med nettet, så jeg kan rykke, når den herboende finansminister synes, jeg fortjener lidt for mit overarbejde ;-)