132277:
sv: Parallelforbundne gløderør? (26-03-2013 12:53:55) (svar på
132276)
Hans Houmøller (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 77.243.62.139)
Hej Michael
Jeg "mener" at dine gløderør er samme type som på 12V seriebiler, men at formodstanden er anderledes. Prøv at måle spændingsfaldet over modstanden når du forvarmer - det burde være i størrelsesordenen 16-18 volt, således at du har 6-8 volt efter faldmodstanden, som de fire serieforbundne gløderør så deler.
Jeg "tror" ikke at du kan få "de nye" parallelforbundre gløderør i 24 voltsversion, så det jeg ville gøre var at gøre som mange andre:
Montere et startrelæ til en bensiner (part no. 13H5952L) et sted på din firewall - tage styrestrømmen til relæet fra indgangen til din formodstand så relæet klikker når du drejer startnøglen i forvarmer position. Selve strømmen til relæet kan du så tage fra det første af dine batterier (går ud fra du har to) således at relæet leverer 12 volt når du drejer nøglen til forvarmning. Herfra tager du så strømmen ud til de ny parallelforbundne gløderør. Alt efter om din kontrolpære til glødestrømmen er 12 eller 24 volt kan du så montere den enten på styrestrømmen eller udgangsstrømmen af relæet.
En sidste lille vigtig ting: lad være med at købe nogle no-name rør - har lige været igennem en frustrerende omgang med 4 (!!!) billige rør der døde på samme tid - fandt først ud af det var gløderørene efter jeg havde været alt andet igennem :(
MLRH
Hans