Dette mysterium har jeg, sammen med mine Facebookvenner, gået og grublet på nogle dage - uden at være noget frem til noget overbevisende.
Hvad siger I?
Motoren er en TDCi motor fra en Defender 2007, der har kørt 270.000.
På et tidspunkt lød det pludselig som om den kun kørte på 3 cylindre. Jeg havde ikke tid til selv at kigge på det, så "den autoriserede" fik den op og konkluderede at den var gået så meget i stykker at det bedre kunne betale sig at sætte en ny i - hvilket blev gjort.
Så nu er jeg ved at få min nysgerrighed styret ved at skille motoren ad og se hvad der var i vejen.
Jeg havde forventet at se et stempel, der var brændt igennem, men alle fire stempler, de 4 cylindre og alle ventiler ser ud til at være iorden - eller hvad?
På stempel #4 er der aftryk af en ventil, lidt mindre aftryk på #3 et lille aftryk på #2 og ingenting på #1.
Der er tilsvarende mærke på een ventil over cylinder #4, lidt mindre på ventil over cylinder #3 osv.
Alt andet ser helt fint ud, intet slid i cylindrerne, man ser kun "hone-mærkerne".
Kan en ventil over længere tid havde lavet disse mærker?, det ser ud som om topstykket har været længere nede bagerst eller hvad?
Mange har skrevet at der må have været noget i vejen med timingen af ventilerne (slap kæde, ødelagt tandhjul mm.), men alt så stramt og korrekt ud, da jeg skilte det ad.
Desuden kan det vel ikke være timingen, hvis der slet ikke er noget mærke på cylinder #1?
(billeder af de andre cylindre og ventiler følger længere nede)
Mvh Anders Northeved