Hej Troels
Jeg har selv tumlet lidt med fyret i min tidligere Disco3.
Gå ind på
www.disco3.co.uk, opret dig som bruger, gå ind i de tekniske fora og find alt om fyret. Du kan sagtens selv nulstille det - proceduren er angivet derinde - noget med tænding på, sikring ud, vent nogle sekunder, tænding af osv. - alt sammen i rigtig rækkefølge, som jeg ikke husker.
Mit oliefyr havde nøjagtigt samme symptomer. Jeg fik oplyst, at der måtte sidde "snask" på dysen, som gjorde at det godt nok startede, men ikke blev ved med at køre.
Det er sikkert vældig uautoriseret og måske direkte forkert, men et af rådene derinde hjalp på min: Efter at have checket, at der var tilstrækkeligt med diesel fremme (= pumpen der sidder under bilen under forr. passagersæde virker og ingen forstoppelse i fødesystemet), så af med brændstofslangen på fyret, blæs lidt trykluft (forsigtigt) ind i fyret - der skal være gennemtræk. Jeg tog også et tyndt stykke pinlig rent ståltråd i passende diameter og førte ind gennem brændstof tilgangen så langt du kan - selv oplevede jeg "snask" på spidsen (det er aldrig rart), når jeg trak det ud igen. Efter et par gange trykluft/ståltråd genstartede jeg fyret nogle gange, og til sidst havde det brændt snasken af, og fyret kørte problemfrit. Jeg overvejde selv at skille fyret ad og skifte sliddelene, men kom aldrig dertil.
Problemet er, at fyret oftest står stille om sommeren og kun kører ved temp. under 5 gr. (eller 7?), men mindre du sætter en timer på og tvangsstarter det en gang i mellem, som jeg efterfølgende gjorde. Uforbrændt diesel sidder i dysen, og med tiden sætter det sig fast som en kombi af diesel og koks.
Nu ved du, hvad der virkede for mig - men jeg vil klart anbefale, at du får opgaven udført af en professionel. Terminalen i Risskov har en gammel rotte der kan det der - diesel med ild i er ikke for amatører...
/Ib, Odder
- nu med Mini Cooper u/fyr...