tilbage

Land Rover Forum  

Index
141556: 300 TDI i gammel bil (25-03-2014 21:12:45)
Troels Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.105.126)
Hejsa. Jeg ved godt at man ikke må udskifte en 12 j med en 300 TDI uden at syne den, og betale en afgift. Men men er der nogle herinde der har prøvet det og kan give en ide om en ca pris. Jeg kan ikke finde noget om det ad de officielle kanaler. Bilen er en 84 110" bus og den er efter stelnummeret født med en 12j. Og på reg attest står der bare Diesel.
Grunden til spørgsmålet er at jeg har sådan en holdene men den har pt en Diahatsu Ricky motor i, og det skal den jo ikke.
Index
141561: sv: 300 TDI i gammel bil (26-03-2014 13:40:55) (svar på 141556)
Hans Houmøller (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 77.243.62.139)
Hej Troels
Kan desværre ikke hjælpe med afgiftssatserne, det er der nok andre der tør give bud på, men: hvad med og starte med at skrue udstødningsmanifolden af, og bare få 300-motoren monteret - så har du en "rigtig" Land Rover motor monteret, på den rigtige cylinder volumen, uden turbo, og med ca. 75 heste hvilket er inden for den lovlige 20% grænse ifht. den godkendte 12J?

Så kan du altid senere modificere med intercooler, oliekøler, turbo og afgiftskroner??

MLRH
Hans
Index
141566: sv: sv: 300 TDI i gammel bil (26-03-2014 15:17:55) (svar på 141561)
Christian Hansen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 93.167.216.70)
Men hvis det skal være lovlig, skal der vel ligge en fabriks oplysning på at den yder 75 hk når den ikke har turbo, for motor nummer siger jo noget andet. lige meget hvor meget man laver den om.

Med venlig hilsen
Christian Hansen
Index
141567: sv: sv: sv: 300 TDI i gammel bil (26-03-2014 15:42:17) (svar på 141566)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.63)
Denne tråd omfatter vel det mest omtalte emne på Forum!

Min 2,5 d n/a blev erstattet med en 200 tdi, blev synet og godkendt samt afgiftsbehandlet for 0,00 DKK, fordi typegodkendelsen omfatter en 3,5 l V8 på 90 hk!

Jeg har en OneTen HT fra 1985!
Index
141569: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i gammel bil (26-03-2014 19:05:09) (svar på 141567)
Troels Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.105.126)
Hejsa. Jeg er med på at typrgodkendelsen for min bil omfatter 3,5 V8, men MÅ jeg montere en motor med turbo ? Jeg har surfet forummet igennem, men kan ikke helt blive klog på det, nogle siger det må man godt andre siger nej..
Index
141573: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i gammel bil (26-03-2014 20:39:39) (svar på 141569)
Lars Duelund Andersen #9152, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 90.185.100.128)
En opgradering til motor med mølle giver ALTID ny regafgift, uanset om motoren er større eller mindre hk end den der var der i forvejen.
En mølle motor betragtes altid som <20% motor effekt forøgelse
Index
141574: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i gammel bil (26-03-2014 20:53:56) (svar på 141573)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
Der er 2 forhold man skal betragte:

1)
Teknisk godkendelse i form af syn:
I dette formentlig helt uden problemer, da køretøjet findes i en identisk magen til version med V8 motor.

2)
I forhold til SKAT:
Der skal vurderes afgift af køretøjet da effekten er over 20%.
Afgiften kan være 0,- kr, men den skal igennem papirmøllen med en afgørelse.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
141575: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i gammel bil (26-03-2014 21:32:01) (svar på 141573)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Ja se Lars, der har jeg hørt noget andet. *Eftermontering* af en turbo udløser automatisk en afgift! da man betragter det som overskridelse af de 20%. Men hvis en turbo-motor er dokumenteret som standard motor med et givent antal heste, så udløser den ikke nødvendigvis ny afgift hvis den holder sig under de 20% effektforøgelse i forhold til den motor den erstatter.

Og det giver jo et eller andet sted mening, hvis jeg ellers har forklaret mig rigtigt.

Mvh Niels.
Index
141611: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i gammel bil (28-03-2014 09:50:31) (svar på 141575)
Anette Christiansen #8362, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 37.49.131.119)
Jeg har skiftet motor i min 110’er fra 87. originalt lå der en 2.5TD som der blev udskiftet med en 300TDI fra en Discovery 1’er. 300TDI’eren overskrider de 20% effekts forøgelse, men den holder sig inden for typegodkendelsen af bilen. Efter syn fik jeg en regning på ca 11000 kr. fra skat. Den regning klagede jeg over til motorankenævnet og afgørelsen kommer til juni. Dvs at jeg faktisk ikke kan svare på dit spørgsmål, men det er bare en lille heads up, at der altså godt kan komme en regning.

Vink og blink
Christoffer og Anette
Index
141622: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i gammel bil (28-03-2014 15:03:23) (svar på 141611)
Troels Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.237.254)
Tak for svarene, det er det jeg mener, der er sgu mange forskellige oplevelser med SKAT. det er næsten til at få en til at opgive på forhånd med et ellers dejligt projekt holdene i garagen...
Index
141634: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i gammel bil (28-03-2014 23:52:22) (svar på 141573)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.137.126.102)
Jeg var i tvivl om dette også og har forespurgt fstyr direkte pr. mail. Det er som der allerede er svaret tilladt at lægge både turbo og kompressor-motorer i såfremt de er født med dette og overholder 20% reglen.

Eftermontering kræve særskilt dokumentation.

Jeg kan tilføje at det er den motor der har størst ydelse på typegodkendelsen der bestemmer hvor meget man kan forøge med.
Det er altså ligemeget om det er en diesel eller benzinmotor der bruges som udgangspunkt, og det er også ligemeget om man lægger en diesel, gas eller benzinmotor i som erstatning.

Eksempel:

Bilen har angivet to forskellige godkendte motorer på typegodkendelsen.
Den ene er en diesel på 65Hk
Den anden er en benziner på 100Hk

Du kunne nu f.eks. vælge at sætte en petroleumsmotor i med bi-turbo og kompressor af mærket TempoGigant 7,3L bTK med en ydelse på 120Hk fuldt lovligt fordi den ikke overskrider de 20% mere end størst typegodkendte motor. :-)

Hilsen
Jens
Index
141635: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i gammel bil (29-03-2014 06:49:36) (svar på 141634)
Alexandar Thomsen #8982, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 62.44.135.44)
Hej Jens
jeg har lige hørt noget lidt andet. Nemlig at det er 20% fra den motor der oprinde ligt lå i bilen. Jeg har fået samme svar da jeg var til syn i torsdags og da jeg var forbi skat i tirsdags. Så det med at det er største effekt på typegodkendelse, har du det på skrift. I så fald vil jeg gerne have en kopi.

god dag allesammen
Index
141645: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i gammel bil (29-03-2014 18:07:06) (svar på 141635)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.137.126.102)
Jeg har tidligere postet det her på forum i en lignede tråd. Desværre er den oprindelige mail gået til de evige datamarker sammen med en gammel computer.
Det er måske muligt at søge op her på forum et sted?

Den forklaring du har fået giver slet ikke mening. Det er jo helt almindeligt forekommende at skifte frem og tilbage imellem diesel og benzinmotorer på en bil mellem de motorer som hører til originalt.
Men de har stort set aldrig samme ydelse. Så skulle det jo være umuligt at sætte benzinmotor i en bil der er født med dieselmotor, da det oftest er dem der har lavest ydelse. Og det er det altså bare ikke.

Hilsen
Jens
Index
141647: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 300 TDI i gammel bil (29-03-2014 18:38:41) (svar på 141645)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.137.126.102)
Så for at udpensle det helt firkantet og uden tvivl.

Kik på typegodkendelsen af din bil. Find den motor på godkendelsen der har den største ydelse uanset brændstof eller om den er med eller uden trykladning.

Gang dette tal med 1,2 og du har største ydelse på den motor du må sætte i.


Den motor du sætter i skal overholde flg.:

1) Det skal være en motor som er i original stand i forhold til donorbilens typegodkendelse eller en motor der har sin egen prøvelsesattest der viser ydelsen på den.
Den må gerne være født med trykladning. Du må ikke eftermontere trykladning.

2) Den skal overholde de forureningsbestemmelser der gjaldt iflg. detailforeskrifter for køretøjer det år din bil blev indregistreret første gang. Altså ikke de nugældende forskrifter!

3) Den må ikke støje mere end 3dB(A) mere end nogen af de motorer som bilen er typegodkendt med.

4) Du skal dokumentere det hele ved fremmøde i synshallen. Dvs. du skal have typegodkendelserne med for både din bil og donorbilen der viser ydelsen, eller prøvelsesattest for motoren.


Jeg håber at det er til at finde ud af. Hvis du har fået noget helt andet at vide det sted du ønsker at syne din bil med større motor, så vil jeg foreslå dig at du finder en synshal der har styr på reglerne eller skriver til fstyr selv, så du har noget at dunke dem i hovedet med.
I sidste tilfælde er det nok smartest at skrive et brev og sende med snail-mail i en kuvert med frimærke på osv. Da de sikkert heller ikke ved at emails er retsligt bindene :-)

Hilsen
Jens
Index
141672: sv: sv: 300 TDI i gammel bil (30-03-2014 09:22:06) (svar på 141561)
Troels Andersen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 95.166.105.126)
Ved godt at dette emne er godt debatteret her. Synes bare det er røv forvirrende da der desværre ikke er 2 oplevelser med SKAT, synshallerne og fstyr der er ens. Og man kan jo ikke planlægge og beregne noget på forhånd. Men 1000 tak skal i have for jeres indspark.