tilbage

Land Rover Forum  

Index
141642: Varm 2.25 benz (29-03-2014 15:23:09)
Michael Ewald #8634, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.236.5)
Hej Land Rover folk

Jeg syntes min defender 2.25 benzin bliver lidt for varm, og den lugter lidt brændt når jeg har kørt.

Hvilken termostat er passende til sådan en motor? Har pt. en 82 grader i.
Mvh. Asbjørn
Index
141644: sv: Varm 2.25 benz (29-03-2014 18:03:55) (svar på 141642)
David Bjerregaard #2217, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 92.220.1.50)
Defender 2.25Benzin? Hvilken årgang? Er dette måske en serie bil?
Nå Ja never mind, spørgsmålet bliver det samme! Din Thermostat er go nok, 82'C er fint, men hvis det varmer alligevel for meget, så kontrollere at radiatoren har tilstrækkelig gennemgang, dvs skylle den i begge retninger, opfra & nedfra. Derefter kontrollere at carburettoren ikke står for magert! Den sidste er en standard forteelse, da selv en overkølet serie bil kører varmt i fjellet, (Med ca 3 ton på slæb) eller i Sahara, når blanding er for magert!
Index
141646: sv: sv: Varm 2.25 benz (29-03-2014 18:11:25) (svar på 141644)
Michael Ewald #8634, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 194.239.236.5)
Okay tak, radiatoren er ny så det nok karburatoren, den er fra 86 så det jo faktisk en "ninety" mvh. Asbjørn
Index
141652: sv: sv: sv: Varm 2.25 benz (29-03-2014 20:23:44) (svar på 141646)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.57.249.215)
Manglende udluftning? Er slanger for oven og for neden på køler lige varme? Hvis ja; evt def toppakning; hvis nej def. termostat og ell. ringe cirkulation. Kan også være for "høj/tidlig" tænding.
En Ninety 86 m. 2.25B er en "hyldeveteran" eller convertit. Kom kun i 1984-5 med 2.25B.
Index
141665: sv: sv: sv: sv: Varm 2.25 benz (29-03-2014 23:15:16) (svar på 141652)
Michael Ewald #8634, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.107.121.6)
okay, hvis det er en defekt toppakning ville det så ikke farve kølervæsken brun/sort? mvh
Index
141666: sv: sv: sv: sv: sv: Varm 2.25 benz (30-03-2014 01:19:02) (svar på 141665)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 188.179.183.221)
En toppakning kan gå på flere måder:
Mellem cylinderne
Ud i det fri
Ud i en vandkanal
Ud i oliekanal
Ud i en topbolt

Eller i skøn kombination af alle.

Jeg tror det ville godt hvis du konstaterede om din motor faktisk bliver for varm.
Du kan bruge et elektronisk stegetermometer, hvor føleren tapes fast på den øverste kølerslange under noget isolerende, f.eks. noget pap.
Så kører du en god tur og kan se om motoren holder sig omkring på 80-85 grader.
Det kan også være din termostat der er brugt op.

Mvh
Kenneth Poulsen
Index
141667: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varm 2.25 benz (30-03-2014 01:21:50) (svar på 141666)
Michael Ewald #8634, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 131.164.215.115)
Det lyder som en god idé. Det vil jeg prøve.
Tak for tippet:)
Index
141675: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varm 2.25 benz (30-03-2014 12:13:37) (svar på 141667)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Altså min erfaring er at man ofte lidt for hurtigt for dømt "ødelagt toppakning" men det er langt fra altid det der er galt. Jeg har engang brændt toppakningen mellem 2. og 3. og der var der altså ingen tvivl om at der var noget galt. Den gik forfærdeligt og kunne knap trække sig selv. Og er den revnet på en anden måde skulle man mene at den begynder at æde olien eller vandet eller begge dele.

Umiddelbart vil jeg mene at enten virker føleren ikke, eller også er køleren tilstoppet, eller også står den forkert. Det er næppe toppakningen.

Mvh Niels
Index
141677: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Varm 2.25 benz (30-03-2014 13:11:53) (svar på 141675)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.63)
Hvis det er en 1986'er, burde maskinen være den næsten uopslidelige 2,5 l benziner.
Tvivler på, at det er en toppakning, men prøv at give ventilerne en rensing med tunap eller køb Eco Power Petrol i Klubbutikken. Justering af ventiler kan også have en gavnlig effekt.
Index
141679: sv: Varm 2.25 benz (30-03-2014 16:13:55) (svar på 141642)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 83.137.126.102)
Jeg har "kun" selv en diesel 2,25 så specifikt kan jeg ikke hjælpe. Men ud fra erfaringer med min gamle Jeep så vil jeg sige at 90% af alle karburator-problemer er tændings-problemer!

Allerførst ville jeg tjekke at tændingen står rigtigt og at der ikke er utætte vakuumslanger nogen steder.

Har du en utæt vakuumslange vil blandingen også blive for mager og motoren varm.

Hvis det ikke er tændingen så ville jeg lave en kompressionstest på motoren for at se om der er for store udsving. Det er så hurtigt og ligetil at man lige så godt kan forsøge at udelukke defekt toppakning hurtigts muligt.

Alt efter hvor gammelt dit kølersystem er så er det som nævnt værd at tjekke om køleren er slammet til eller om termostaten er brugt op.

Når alle andre muligheder er gennemgået ville jeg først der, begynde at nørkle med karburator-problemer. Det er ikke fordi at jeg har berøringsangst overfor karburatorer overhovedet, men bruger man ellers et alm. papir filter til 25,-Kr et sted i systemet så er det uhyre sjældent at karburatoren giver problemer af sig selv.

Hilsen
Jens
Index
141709: sv: sv: Varm 2.25 benz (31-03-2014 23:47:25) (svar på 141679)
Michael Ewald #8634, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 131.164.215.115)
okay mange tak for alle jeres svar, nu har jeg lidt at gå ud fra:D
Mvh. Asbjørn