tilbage

Land Rover Forum  

Index
143514: Import af forlænget Land Rover (30-06-2014 17:58:37)
Lui Vium (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.151.154.136)

Jeg overvejer at genanskaffe mig en Land Rover - men jeg kunne af praktiske årsager godt tænke mig en XL udgave, fx en med dobbeltkabine og langt lad - eller en lang model med lukket kabine.

Den skal bruges som fritidsbil, med plads til cykler og andet grej.

For at det skal kunne hænge sammen økonomisk, så skal den være gammel nok til at kunne køre på veteran-vægtafgift. Der findes en del forlængede versioner lavet til diverse redningstjenester og lign. Det skal være en med 2 aksler - de 3 akslede er overkill til mit brug. Serie 2/3 eller Range Rover med en akselafstand omkring de 130 eller mere afhængigt af hvor opfindsom karretmageren har været.

Er det muligt at importere en sådan og få den teknisk godkendt uden for meget besvær?

Index
143515: sv: Import af forlænget Land Rover (30-06-2014 18:38:58) (svar på 143514)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 87.58.123.192)
Prøv lige at starte med at finde sådan een overhovedet :-)
En 130" ish Serievogn eller RR fra før 1978, hmmm???
DEN må være svær at finde.
Index
143518: sv: Import af forlænget Land Rover (30-06-2014 19:50:52) (svar på 143514)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Øh 130" (eller deromkring)på veteranafgift? Den bliver ikke nem. Jeg skal ikke sige at de ikke findes. Som du selv er inde på der findes specialopbygninger. Men de hænger jo ikke på træerne. Det er jo det der gør dem specielle. :) jeg tror du skal være rigtig heldig at finde en.

Og hvis du finder en, feks en der har kørt på en flyveplads og aldrig har været på plader så kan det være et problem at få den synet.

Der findes et par 109" STW der har fået kortet kabinen op så de har et lille lad bag bagsæderne. Sådan en og en Sankey-trailer var måske et reelt alternativ?

Mvh Niels
Index
143519: sv: sv: Import af forlænget Land Rover (30-06-2014 20:16:48) (svar på 143518)
Lui Vium (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.50.6.30)
Helt konkret faldt jeg over den her perle:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=49478496&searchclickthrough=true

Og der er lavet mange RR konversioner, så kan gå som veteran.

Spørgsmålet er om det kan synes og godkendes i DK?

Der kører jo en del "stretch'ed" modeller rundt af andet fabrikat. Det dummeste jeg har set indtil nu må være en Hummer-Limosine.

Bh. Lui

Index
143520: sv: sv: sv: Import af forlænget Land Rover (30-06-2014 20:44:28) (svar på 143519)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
Ja, som sagt der findes mange special-opbygninger. Om den kan synes? Det er godt spørgsmål. Undertiden kan man blive helt forbløffet over hvad der kan synes hvis man spørger rigtigt. Her er lige hvad der er sakset fra trafikstyrelsens hjemmeside:
-------
Køretøjer uden typegodkendelsespligt

Følgende køretøjer kan synes og tages i brug uden typegodkendelse:
1.Personbiler til højst ni personer (føreren medregnet)
2.Varebiler (tilladt totalvægt på højst 3.500 kg)
3.Motorcykler
4.Store knallerter
5.Traktorer
6.Motorredskaber
7.Påhængs- og campingvogne, som er forsynet med påløbsbremser eller ikke er forsynet med bremser
8.Påhængsvogne til traktorer og motorredskaber
9.Andre påhængsredskaber end campingvogne
10.Blokvogne og mobilkraner
11.EF-typegodkendte personbiler til mere end 9 personer med en tilladt totalvægt på højest 3.500 kg

Køretøjer som er medtaget på ovenstående liste og som ikke er typegodkendt, kan synes på basis af et af følgende dokumenter:
•Data-erklæring - udstedes af køretøjsfabrikanten, dennes repræsentant(er), eller et anerkendt prøvningslaboratorium.
•EU-overensstemmelsesattest (CoC) - udstedes af køretøjsfabrikanten.
•Oplysninger fra køretøjsfabrikanten

Det er ikke alle dokumenttyper der er gyldige til alle køretøjstyper. Det kan du læse mere om i "Vejledning om syn af køretøjer" afsnit 14.02.2.
-------------------------

Det vil sige at du muligvis skal ud i noget "data-erklæring" eller enkelt-styks godkendelse. Det vil i hvert fald være mit bud. Jeg vil tro at f.eks den extravagante Hummer er synet på sådanne vilkår. Men det koster så også at få et anerkendt ingeniør-firma til at udføre de beregninger og lave de rapporter der skal ligge til grund for sådan en erklæring. Men igen meget er muligt for den der insisterer.

Jeg kan ikke lade være med at spørge hvorfor? Hvad er det en forlænget Rangie kan i forhold til en standart 109"? Er den ikke ca. lige så overflødig (og sjov) som en 10 meter lang Hummer-limo? Jeg terræn-egenskaberne må da være begrænsede. Ville en 109 eller 110 Bus ikke være ligeså god? evt. med en trailer efter?

Mvh Niels
Index
143521: sv: sv: sv: Import af forlænget Land Rover (30-06-2014 20:47:55) (svar på 143519)
Paul Sehstedt #0027, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 185.37.86.131)
Hvis du har råd, så køb den! der findes kun to eller tre af slagsen og har været genstand for omtale i LRO.
Der må være norske papirer på den.
Index
143529: sv: Import af forlænget Land Rover (30-06-2014 23:29:18) (svar på 143514)
Jens Sigurdson #8554, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 37.75.171.212)
Jeg har læst tråden igennem - køb den hvis du kan og finder ud af at få den på plader på en eller anden måde.

Alternativt så overvej om ikke en lige så god løsning ville være en 109" + trailer?

Seriebilerne kan ikke køre motorvejs-hastigheder alligevel så i forhold til at køre veteran kommer det ud på et om du skal have trailer med. 80km/t er en rigtig fin marchhastighed for en serievogn.

Der har være snak om at hæve hastighederne for trailerkørsel så hvis man ser lidt frem så bliver det måske en realitet at kunne køre 90 eller 100Km/t med trailer.

Endelig er der muligheden for at finde en 109" med V8 som du enten beholder sådan eller lægger en mere moderne diesel i pga. økonomien.

Med traileren får du det bedste af begge verdener, plads og muligheden for også at have et mere handy køretøj når der ikke skal så meget med.

Hilsen
Jens
Index
143535: sv: sv: Import af forlænget Land Rover (01-07-2014 10:22:39) (svar på 143529)
Lui Vium (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.151.154.136)

Tak for input.

Det rationelle og økonomiske valg er der ingen tvivl om, for det er bare at køre videre i Panda'en og hænge cyklerne bagpå ... men det er sgu bare så kedeligt.

Men helt seriøst, så tiltaler RR'en mig meget. De kører komfortabelt, har god plads til folk over 1.90, skivebremser, servo etc. Desuden er de født med motorer der er tilstrækkelig kraftige til at det ikke er et problem at ligge en 200/300 Tdi i.

Nuvel - en standard RR med trailer kan løse samme opgave - det er jeg helt enig i. Det er lidt dyrere at krydse broer og sejle, men tilgengæld har man en bil der kan holde i en standard parkeringsbås.

Nu får vi se hvad det ender med.
Index
143536: sv: sv: sv: Import af forlænget Land Rover (01-07-2014 10:31:41) (svar på 143535)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
Det rationelle og økonomiske er så kedeligt ;-)

RR'en du har linket til, forstår sgu godt at den tiltaler dig. I forhold til dit ønske i trådstart, så må ambulancen udgaven være præcis det du har beskrevet - så jeg ville sige køb for helved ;-).

Jeg kan ikke lige få øje på noget der skulle hindre at den ikke kan synes/godkendes i DK. Hvis ellers billederne på annoncen er tidsvarende så ser den jo mægtig fin ud nedenunder trods alder.
Index
143540: sv: sv: sv: sv: Import af forlænget Land Rover (01-07-2014 15:58:52) (svar på 143536)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.242.2.194)
De svensk-forlængede ambulancer har været omtalt og grundigt beskrevet i flere omgange i det svenske blad "Klassiker".
http://www.klassiker.nu/tidningen/aktuellt_nummer/52010-nytt-nummer-ute-1360

Jeg mener også der var en udførlig reportage om en norsk gut, der renoverede et eksemplar i et nyere nummer, jeg skal se om jeg kan finde det frem.
Index
143564: sv: sv: sv: sv: sv: Import af forlænget Land Rover (02-07-2014 08:25:33) (svar på 143540)
Jesper J. Hansen #8493, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 195.249.172.17)
Hele "build thread" på den nævnte RR er her:
http://www.lrforum.com/forum/index.php?showtopic=46498&page=1

Efter det som han har lagt i af tid, så blev jeg overrasket over prisen....

Jesper
Index
143569: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af forlænget Land Rover (02-07-2014 09:12:49) (svar på 143564)
Lui Vium (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.151.154.136)

Ja, det er lagt et stort arbejde i den.

Lad os sige jeg køber den og at den kan godkendes til syn.

Men hvordan hulen vil SKAT fastsætte registreringsafgiften på sådan en fætter?

Index
143575: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af forlænget Land Rover (02-07-2014 11:04:56) (svar på 143569)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Hvordan Skat vil fastsætte afgiften? Se det ved kun Skat. :) For veteraner er det jo lidt forenklet 40% af nyprisen uden afgift. Så er spørgsmålet om man kender nyprisen. Ifølge de meget spændende links, har den været genstand for en reklame så måske Land Rover havde en officiel udsalgspris. Kan dog også være at prisen var temmelig høj og det derfor vil blive bekosteligt at indregistrere den. Det er set med militær-køretøjer der jo aldrig er blevet solgt til private fra ny.

Du kan også være heldig at Skat ikke betragter opbygningen som original men senere ombygning og derfor ikke vil værdifastsætte den som veteran, men blot som en gammel bil, og her fastsættes prisen ud fra en vurdering af den forventede handelsværdi. Så kan du være heldig at afgiften er meget lav.

Men da helt sikkert en spændende vogn, som kunne være sjov at eje, om ikke andet så fordi den er så sjælden. Og som det altid er med veteranbiler, fornuft har ikke noget med sagen at gøre. Jeg forstod blot på dit indledende spørgsmål at du efterlyste en praktisk bil til brug for din udøvelse af dine øvrige fritidsaktiviteter. Men er det bilen mere end dens praktikalitet der trækker, så vil jeg også sige, "Køb den!"

Mvh Niels
Index
143578: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af forlænget Land Rover (02-07-2014 12:01:35) (svar på 143575)
Eddie Mose Jensen #3693, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 195.7.31.10)
halløj igen. Jeg kom lige til at tænke på følgende:

Jeg har ikke styr på hvordan SKAT ser på en bil og 1/4 vægtafgift og det du ønsker at anvende den til.

Jeg er vil dog være noget i tvivl om anvendelse af bilen - som beskrevet - forsikringsmæssigt (såvel classic som veteran) vil falde udenfor for det forsikringsselskaberne normalt stiller som betingelse for at få en ditto forsikring.
Index
143579: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af forlænget Land Rover (02-07-2014 12:31:17) (svar på 143578)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
Eddie, Der er INGEN problemer i at anvende en over 35år gammel bil til daglig eller lige så tosset man lyster. Vægtafgiften falder automatisk ved +35 lige gyldigt om bilen er indreg som veteranbil eller blot alm. bil. Man kan jo bare lade være med at indregistrere den som veteranbil og hvis den samtidig er forsikret som hverdagsbil/helårlig benyttelse så er der ingen ko på isen!! Sådan kører min ambulance feks.
Index
143570: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af forlænget Land Rover (02-07-2014 09:30:40) (svar på 143564)
Ole Pars #3338, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.224.210.10)
WOW!!

Hvis bilen stadig er til salg så køb den da... Hvis det bare er sagen med sådan een så tror jeg ikke den findes bedre og da slet ikke til prisen.
Indregistreringen i DK må du så bare se som et projekt der skal overståes :-)
Index
143573: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af forlænget Land Rover (02-07-2014 10:25:28) (svar på 143570)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 93.160.182.70)
Ikke for noget, men med alt den rust der var i den da byggetråden blev lavet, så kan den sagtens være fuld af det igen her 4 år senere... men helt sikkert en sjov upraktisk bil :)