tilbage

Land Rover Forum  

Index
145315: Fra gul til hvide plader. Hvad er afgiften for en 88'er fra 1984? (05-10-2014 21:59:02)
Jimmi Graffe (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 81.161.138.14)
Hej dlrk.

Jeg har en LR 88'er fra 1984 (benzin 2.25) som jeg overvejer at få omregistreres til hvide plader.
Jeg har forsøgt regnemaskinen på skat.dk og søgt efter tidligere vurderinger, men uden held og vil nu høre Jer eksperter.

1.
Hvad vil det koste i diverse afgifter at få bilen på hvide plader?

2.
På skat's regnemaskine skal jeg oplyse nyprisen som varebil og personbil. Hvor kan jeg finde de priser?

3.
Bilen blev importeret for omkring 10 år siden og er højrestyret. Har dette nogen betydning for nyprisen og afgiften?

4.
Hvad vil den nye ejerafgift/vægtafgift blive på hvide plader?

5.
Kan det svare sig at nedveje bilen?

6.
Bilen har ikke kørt i 6 år og jeg har egentlig ikke travlt med at få den ud at køre. Har det nogen betydning om jeg får den på hvide plader før eller efter den bliver en veteran?

7.
Bagsæderne er sidevendte i forhold til køreretningen, er det et problem mht. Hvide plader?

8.
Er der andre gode råd?

Venlig hilsen
Jimmi

Index
145317: sv: Fra gul til hvide plader. Hvad er afgiften for en 88´er fra 1984? (05-10-2014 22:18:27) (svar på 145315)
Niels Erik Lysebjerg Hansen #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 83.92.187.18)
1)Skats afgørelser virker umiddelbart vilkårlige, især når der ikke er tale om en veteranbil, man hører om priser på alt mellem 5ooo og 15ooo,- de fleste dog over 1o.ooo,- En gang kunne man få et bindende svar mod et gebyr på en 3-500 kr. Måske det var en mulighed?

2) Gamle Bilrevyer, salgsbrochurer etc. Der er sikkert nogen der ligger inde med dem.

3)Efter hvad jeg hører tager man ikke længere hensyn til at den er højrestyret.

4)Vægtafgift. Umiddelbar ca. 2600 pr 5 mdr.:
http://www.skm.dk/skattetal/satser/satser-og-beloebsgraenser/vaegtafgiftsloven/

5)Du kan ikke umiddelbart nedveje en personbil, da den er beskattet efter egenvægten og ikke som en varebil, der er beskattet efter totalvægten.

6)JA! Hvis så fremt reglerne til den tid er som i dag, så er det for en veteranbil (lidt forenklet) 40% af nyprisen før skat. Da prisen grundet inflationen var ret høj i kroner og øre, så kan du riscikere at afgiften bliver meget høj. Kan også være heldig at Motorhistorisk Samråd til den tid ikke bare har sænket alderen for veteraner til 30 år men at afgiften for veteraner er afskaffet. Men som det ser ud nu, så kan det faktisk ende med at være dyrere at vente på at den bliver veteran.

7) Nej! Forbuddet mod langsgående sæder gælder kun for nye biler. (Indreg første gang efter 2008 tror jeg årstallet er)

8)Jeg slap en gang lidt over 10.000,- for at få min veteran-88" på hvide plader og det har jeg aldrig fortrudt. En utrolig befrielse at kunne befordre hele familien på een gang.

Mvh Niels
Index
145318: sv: sv: Fra gul til hvide plader. Hvad er afgiften for en 88´er fra 1984? (06-10-2014 00:46:32) (svar på 145317)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Afgiften er mellem 15.000 og 18.000,- kr incl. straf for km/l.

Mvh
Kenneth Poulsen