146548:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny knastaksel på 3.5 V8 1987 LR (29-12-2014 14:36:49) (svar på
146547)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (
ip-adr: 109.59.106.236)
Man skal passe på ikke at blande æbler og pærer. Håber ikke du har læst at man kan hæve kompression med tuningsknast, for det kan man ikke. Den mest udbredte V8er i 90" og 110" har et kompressionsforhold på 8.13. Det ændres der ikke på med tuningsknast. Det er rigtigt den såkaldte Stage one, som var en 109" med RRC drivlinie og blev fremstillet 1978 til 1983 havde "kun" 92HK. da bremser ikke var noget at skrive hjem om. 110" kom i 1983 m. V8 og havde 114HK. indtil 1986, hvor man undlod at montere de såkaldte restriktorer, hvorved motoren fik 136 HK. At montere en skrappere knast er meget udbredt i tuningssammenhænge også på andre bilmærker. Om de omtalte knastaksler også sidder i V8eren på Rover SD 3500, personbil, skal jeg ikke kunne sige, men den har 156HK og er karburator-drevet. Det skal dog med, der findes flere forskellige indsugningsmanifolder, men det er så en anden historie. Det optimale er jo, med mindre man skal bruge bilen til ræs, at få en knast, der giver mere power i mellemområde, så man ikke skal piske motoren for meget op. Det er dette prædikat Bearmach-knasten er kendt for. Men jo, det er en jungle med tuningsudstyr og tilbehør. Man bliver aldrig færdig med at filosofere over, om det nu er det rigtige man har planlagt og måske allerede har gjort. Hvor der som standard oftest kun findes en specifik løsning, findes der snesevis af løsninger, der ikke står i reservedelskataloget. Dog er disse jo oftest de mest spændende.
Men ellers tag en snak med Team Bertelsen i Galten.