tilbage

Land Rover Forum  

Index
147864: Sporing, Disco 1 (02-03-2015 12:05:28)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Hej Alle.

Er der nogen, der ved hvad toe in / toe out skal justeres til, på en Disco 1 ??

På forhånd tak.

1270
Paw
Index
147869: sv: Sporing, Disco 1 (02-03-2015 17:18:27) (svar på 147864)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.56.21.110)
Skal være toe-out 0 til 2mm. ell 0 til 0" 16` lige som andre gode biler.
Index
147873: sv: sv: Sporing, Disco 1 (02-03-2015 22:10:43) (svar på 147869)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 185.37.87.156)
Og hvordan sætter man så hjulene til det uden brug af nyere teknologisk udstyr? Hvor skal man justere sådan mere præcist? (spørger bare, fordi jeg ikke ved det, men synes, det er interessant selv at kunne tjekke, om sporingen er i orden, og ikke bare på "øjemål"

Lars :-)
Index
147874: sv: sv: sv: Sporing, Disco 1 (02-03-2015 22:43:11) (svar på 147873)
per Bærentzen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 2.110.194.162)
Jeg har fremstillet et værktøj , det består af et rør og så et stykke rundjern som lige passer ind i røret, røret er ca 12.0 udvendigt og med et indvendigt hul på ca 8,0mm så har jeg svejset en møtrik på røret hvori der sættes en finger skrue i nu sætter man så bilen på et plant underlag og sætter så dette stykke værktøj indvendig på fælgene forand akslen og så skubber man så bilen halv hjulomdrejning frem og sætter så værktøjet igen på fælgene bag ved akslen og måler så forskellen, der skal selvfølgelig måles efter den første måling
Index
147878: sv: sv: sv: sv: Sporing, Disco 1 (03-03-2015 16:32:55) (svar på 147874)
Lars Nygaard #8835, reg. bhm (medlem) (ip-adr: 185.37.87.156)
Okay, specialværktøj - lyder spændende - men er det for upræcist, at måle med tommestok på indersiden af hjulene foran og bag akslen?

Jeg har set lidt forskellige tricks med snor i vinkel, hvor man måler langs dækket på ydersiden af hjulene, men dét kan vel egentlig kun, hvis man lader dem følge 100% på bagakslen, og der ikke er slør i bøsninger eller andet - ellers er de to mm hurtigt spist :-)

Tænker, om det vil være en god ide at tage to stykker træ, spænde dem sammen, så de rører samme sted på indersiden af hjulene foran akslen, og dernæst flytte den hen bag akslen og måle en evt. afstand - så er man vel ret sikker på, hvis eller anlægget, altså enderne, er store nok, så de ikke kan smutte, at man måler korrekt?! Og hvad måler man på, på skiven uden hjul eller på fælgen eller på dækket?

Lars
Index
147879: sv: sv: sv: sv: sv: Sporing, Disco 1 (03-03-2015 16:39:27) (svar på 147878)
Kenneth Poulsen #0435, reg. l-f (medlem) (ip-adr: 87.62.191.82)
Kør nu hen til dækmanden og få det gjort 100% i en 4 hjulsudmåling, i stedet for alt det fiksfaks.

Den plovmand er givet godt ud og så skal du ikke rode med det før næste gang du skal have skiftet styrestangsendestykker.

Mvh
Kenneth Poulsen - der ellers er stor tilhænger af gørdetselv - men nogen gange skal sagerne bare være i orden.
Index
147887: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Sporing, Disco 1 (03-03-2015 23:00:38) (svar på 147879)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 109.59.114.174)
Nok liiidt overkill med firhjulsudmåling på en bil med stive aksler og kun justeringsmulighed på sporing; med mindre man har nistanke om et akselhus er slået skævt. Bruger selv øjemåls-konceptet, bilen stilles på plan grund med styretøj i neutral og der flugtes fra baghjul og fremad.
Index
147883: sv: Sporing, Disco 1 (03-03-2015 19:26:34) (svar på 147864)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 2.110.102.170)
Tak..

Den stod toe out 6mm

Spændende hvad det ændrer, at den nu står korrekt :-)

1270
Paw