150944:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Ny Drivlinje. (15-09-2015 12:34:12) (svar på
150941)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 80.254.154.51)
Det er rigtigt, at 3,9´eren har svage punkter.
a) Tomgangen er styret af en steppermotor. Levetid ca. 50.000 km (gængs opfattelse på nettet - jeg har skiftet én gang). Koster ca. 650,- hos paddocks.
b) 14CUX motorstyringen er desværre 2-3 år "for tidlig" til at være OBDII standard. Man skulle tidligere have "Rovacom" eller "Hawkeye" for at udlæse fejl og data. Det gratis program Rovergauge har hjulpet mig meget til at forstå hvordan motoren kører. Det nødvendig hardware kan bygges for under 300,-.
c) 180 hk er ikke meget fra en tørstig 3,9. Min Volvo 740 turbo fik samme effekt ud af en 2,3 l motor (fra samme årgang!) med 30% længere på literen.
d) Der har været problemer med cylindersleeves der "sank" - dog slet ikke i samme omfang som på 4,6 liters variation, der kom til P38. Jeg har ikke haft problemer ud over et nødvendigt skift af toppakninger med tilh. afretning af topstykker + ny kæde, knast og løftere.
e) Automatgearkassen, ZF HP22, har også nogle følsomheder. Jeg har været nødsaget til at købe en ombytter, men det skyldtes ikke slid, men en køler der lækkede vand ind i atf-olien (sikkert en kombination af tæring og overtryk pga. def. toppakning). En fejl fører andre med sig....
I de 6 år jeg har haft min 3,9´er har jeg altså - udover olie og filtre osv - været tynget af toppakninger og en ny gearkasse... Det lyder måske voldsomt, men taget i betragtning af det er vores daglig-bil, og den nu er 25 år gammel med 340.000 på tælleren synes jeg ikke det er slemt.