153341:
sv: Range Rover som 2wd´er (08-04-2016 10:12:20) (svar på
153339)
Michael Christian Møllgaard #6242, reg. øjyl (medlem) (
ip-adr: 178.157.251.25)
Det må nok komme an på, hvilken transfergearkasse, du har. Hvis du har en LT, så har du en H-gearstang, kan selv slå spærring til og fra, og der er en stor, orange kontrollampe et sted. Med den er det nok rigtigt, at du skal slå spærring til, for ellers går alle kræfterne måske nok ud til den aksel, der ikke er der. Jeg ser ingen grund til at skulle køre særlig forsigtigt, for at differentialet er låst, betyder bare, at der ingen differentialvirkning er mellem akslerne. Men det har man jo netop heller ikke brug for, når den ene aksel er koblet fra.
Har du en Borg-Warner transfer (standard fra slut-firserne), kan du ikke slå spærring til, for det gør den selv i kraft af en viskosekobling, der låser, når omdrejningsforskellen mellem akslerne bliver for stor. Desværre har den kobling det med at fryse mere eller mindre fast med alder og kilometer, og derved får man permanent låst differentialet med alskens ubehag til følge: Det ryster i hele transmissionen ved kørsel på vej, bilen skrubber rundt om hjørner, mekanikken bliver slidt pga. de spændinger, der hele tiden er imellem akslerne, og det hele begynder at synge ubehageligt under kørsel. Er man først nået dertil, kan man bare pille forreste kardan af og køre videre med baghjulstræk. Det er ikke nødvendigt at køre langsomt eller noget, men det er nødvendigt at huske, at kører man ud i terræn, kommer man eventuelt til at sidde fast.
Jeg har kørt flere tusinde kilometer med en RR med B-W og uden forreste kardan. Slet intet problem, bortset fra dengang, jeg så sad fast på min egen græsplæne!
Hvis det ikke er en frossen viskosekobling, der er dit problem, så burde du stadig kunne tage kardanen af, og forlade dig på, at koblingen vil låse af sig selv, og lade motorkraft gå til bagaksel. Men så er det måske meget godt at holde øje med, om den evt. kommer for meget på arbejde, og forsigtig og kortvarig kørsel er nok tilrådelig.
Jeg ved ikke helt, hvorfor det er den forreste kardan, man vælger at tage af. Måske fordi håndbremsen virker på den bagerste, men hvis differentialet er låst, burde det jo ikke have bogen betydning. Hmmm, differentialer kan være svære at forstå, synes jeg.