tilbage

Land Rover Forum  

Index
154988: Problemer Med Gearkassen? (17-09-2016 22:22:27)
Niels Bo Neilsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.50.68)
Min Land Rover Serie 3 88" hyler ganske gevaldig i 3. og 4. gear.

Det er kun i 3 og 4 gear og når man kører mellem 40-60 km. Over 60 km bliver hylelyden mindre slem. Lyden er væk når man fjerne foden fra speederen og lader den trille.

Den er udstyret med Fairey Overdrive som blev pillet af idag da jeg troede det var problemet. Det virker ikke til at lyden er har flyttet sig efter overdrivet er komme af. Den er der stadig mellem 40-60 km. Umiddelbart så overdrivet faktisk ganske fint ud.


Hele den bageste aksel er gennemgået for fejl. Så fra Kardan og bagud - er alt ok.

Foreste kardan er blevet pillet af idag håbede at det var de lille slup på 25-30 grader der var skyld i lyden men ak. ingen forskel efter en kort prøvetur.



Så nu frygter jeg selvfølelig at det er noget med gearkassen eller transfer.

Men hvis det er primært i 3. 4. gear kan transfer kassen vel udelukkes? Så fejlen må ligge et sted i gearkassen men hvor? Hvad skal jeg tjekke?

HJÆLP :)

Mvh. Niels Bo
Index
154989: sv: Problemer Med Gearkassen? (18-09-2016 07:33:13) (svar på 154988)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.187.18)
Du har selvfølgelig tjekket at der er olie på? Og olie nok. Du kan prøve at skifte olien, og se om det hjælper. Men ellers er der nok kun den tunge vej og pille gearkassen ud og skille den ad.

Kunne selvfølgelig være udrykkerlejet, men det burde vel også hyle i 2. gear.

Tror desværre det er tandhjulene der er ødelagt. Den holder op med at hyle i friløb for så er der ingen belastning på tandhjulenes tænder. Men når der er så er belastning, så gør det overdrevne slid at tandhjulene hyler. Og det overdrevne slid kommer ofte af at man har glemt at tjekke olie på gearkassen.

Nu kan du så gætte hvor jeg ved alt det her fra. Jeg kan bare sige at det er ikke noget jeg har læst mig til. ;)

Mvh Niels
Index
155000: sv: sv: Problemer Med Gearkassen? (19-09-2016 13:28:33) (svar på 154989)
Andreas Kaup (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 148.122.163.100)
Transfer-kassen er relativt nem at tjekke - af med olien, og af med bunddækslet. Der er mål for clearance på de forskellige aksler, ligesom der er monteret shims for at opnå rette clearance.

Gearkassen er efter mine oplysninger en renoveret fra Paddocks i 2004, men det kan da sagtens tænkes at det er et leje eller slidt tandhjul der skaber lyden. Af med olien og inspicér den grundigt.

Hvis det er en trøst, så har jeg også en noget skramlende gearkasse i min 109" :(

Mvh. Andreas
Index
155008: sv: sv: sv: Problemer Med Gearkassen? (19-09-2016 23:00:52) (svar på 155000)
Niels Bo Nielsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 90.185.50.68)

-> Niels;
Jeg tjekker olien ofte da gearkassen lækker over i transfer kassen som lækker det til parkeringspladsen. ;) Dvs. Før en hver større tur og efter, samt hver, 4-5 måned. Den har desværre stået meget stille da jeg har en anden bil at køre på arbejde i.

-> Andreas;
Tak for oplysningen. Den har altid hylet lidt. Men det er blevet værre i de 15.000 km jeg har kørt i den. Tror jeg tjekker transfer kassen først da det jo er ligetil. Det ville være træls at købe en ny gearkasse hvis det viser sig at det ikke er der problemet er. Umiddelbart var der ingen knækkede tænder at se i transfer kassen.


Kan det iøvrigt have noget med koblingen er gøre?
Index
155009: sv: sv: sv: sv: Problemer Med Gearkassen? (20-09-2016 08:24:50) (svar på 155008)
Niels Lysebjerg (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 83.92.187.18)
Jeg tror ikke det koplingen. Som sagt, var det udrykkerlejet, som i princippet også kan hyle, så havde det gjort det i alle gear.

Selvom det mod forventning skulle være udrykkerlejet, skal motor og gearkasse alligevel skilles af. Kan ligeså godt være gearkassen.

At det er en gearkasse der er blevet renoveret i England for 12 år siden, er jo ingen garanti for at den ikke er slidt. Især hvis den er utæt for olie. ;)

Jeg tror sgu jeg sætter en 100-mand på at noget er slidt i gearkassen.

Mvh Niels
Index
155010: sv: sv: sv: sv: Problemer Med Gearkassen? (20-09-2016 09:49:34) (svar på 155008)
Claus A. Kjøller #1105, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
Fynboerne har et lille ord på tre bogstaver der beskriver årsagen til hyleriet:

Sli´



mlrh Claus