Hej Daniel,
Jeg har selv lige importeret en Defender (skal hente plader om en uge :-) :-) ), dog en 90'er og har haft nøjagtig de samme overvejelser omkring motor-valg.
Jeg kan ikke sige så meget om motorens kvalitet ifht TD5'reren, men jeg blev i sin tid frarådet at vælge den, da den tilsyneladende har andre skavanker (dog unavngivet??? - måske kan andre i dette forum benævne dem, hvis det er korrekt) og så det faktum at 300TDI er 100% mekanisk motor-styring og generelt meget nem at gå til.
Jeg har været i Italien og hente min, en 90' fra 95 og den står meget fine i chassis og karosse. Motoren er sjovt nok en 21L som kommer fra Discovery, så den er formodentlig blevet skiftet på et tidspunkt. Sælger havde ikke KM historik, men jeg har holdningen, at når den kunne klare 2,000 KM så er den sgu nok i orden. Man kan jo bare gå i gang med at renovere og udskifte, enten som hobby eller af nødvendighed.
Du skal ikke regne med at bilen er lige så pæn i virkeligheden, som på de billeder du har sendt og olie pletter osv, er blot en del af det at have en LR.
Det jeg egentlig prøvert at sige er, at hvis man køber en 20 år gammel landrover, skal man være klar til noget (sjovt og hyggeligt) arbejde, så du bør ikke være alt for kræsen. Bare spring ud i det
Hvis du går så langt som til Italien, kan det nok betale sig at finde noget tæt på Milano, Bologna eller Rom, da du kan flyve derned for 300 kr retur, med lavpris flyselskaber.
Mht plader, papir-arbejde og hjemtransport kan du køre på nationale plader til den danske grænse, hvis sælger er OK med det. Du kan evt tegne en midlertidig ansvars forsikring igennem DFIM.
Kommunikationen kan være lidt træg, men som sagt, så er det bare at springe ud i det.
Jeg havde ihvertfald den mest fantastiske tur hjem fra Rom i min nyerhvervet Defender...