tilbage

Land Rover Forum  

Index
156695: Gode råd om Freelander (21-03-2017 19:07:39)
Martin Anfeldt (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.198.37.94)
Hej med Jer. Jeg overvejer at købe en 1.8 Freelander fra 1999-2002 o.lign. Jeg skal kun bruge den 25-30gange/årligt i.f.m. fodring af fasaner, et par ture op til jagten i Sverige og lidt herhjemme. Så den kommer ikke til at køre mere end 8-10.000 km om året. Nu ved jeg godt jeg måske kaster et spørgsmål ind i et farvet og fordomsfrit forum, men der er flere i omgangskredsen, heriblandt mekanikere, der siger man skal holde sig langt fra Freelander´en - (og Land Rover generelt) p.g.a. dyre reparationer. Mange dele skulle efter sigende være "støbt" sammen, så hvis der er en dims der går i stykker, skal man skifte hele enheden. Jeg er ikke lige sikker på hvad der menes her....Jeg skal ikke ud i heavy terræn kørsel, blot mudrerede skovveje, fugtige græsenge og stubmarker. Er der nogen her der har et godt råd til hvad jeg dels skal kigge efter og hvad er jeres generelle holdning til softroad´eren? Og er diesel´en dyr at reparere på i.f.t. benzin´eren? Det skal lige nævnes, at når den endelig skal køre kommer den ud på længere ture.
Index
156714: sv: Gode råd om Freelander (22-03-2017 22:31:16) (svar på 156695)
Mats Sellner #4391, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 93.162.255.242)
Hej Martin.
Det ville blive et længere skriv hvis man skulle svare uddybende på dine spørgsmål og fortælle om fordele og ulemper med forskellige modeller og motorer. Du får nogle korte punkter her. Valg mellem benzin og diesel er som for alle andre biler men TD4’eren (BMW diesel) er nok betragtet som den totalt set bedste motor i Freelanderen, og en V6 (benzin) er nok den sjoveste med flest hestekræfter. Automatgear er en fordel hvis du skal kravle langsomt frem i terræn da der ikke er nogen transfergearkasse (lave gear). Da du ikke skal køre så mange kilometer med den betyder brændstofforbruget med V6 og/eller automatgear ikke så meget. Reparerer du selv bilen og køber reservedele fra England så er det bestemt ikke en dyr bil at holde kørende, men der er selvfølgelig altid nogle stumper der koster en del, men det er der vel også på en Toyota RAV. Hvis du ikke selv holder bilen kørende, men benytter dig af nævnte omgangskreds, så skal du nok vælge en bil som omgangskredsen går ind for ;) Den lettere terrænkørsel du nævner er Freelanderen rigtig god til. Hvis jeg husker rigtig så er det som regel Freelanderen som har den bedste fremkommelighed når der har været tests mellem konkurrerende mærker i samme klasse. Jeg kører selv i en Freelander TD4 manuel for tiden og den klarer en hel del terræn, men med en anden køreteknik end de ”rigtige” 4x4, som den selvfølgelig ikke kan følge med overalt.