tilbage

Land Rover Forum  

Index
158723: Freelander 1 nødprogram (15-02-2018 10:38:40)
Poul List #8988, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 128.76.132.110)
Min Freelander 1 2,0 TD mangler lidt trækkraft og går i nødprogram, når der køres med jævn fart og under 2800 omdr.
Slippes speederen går den tilbage til "normal" igen indtil der igen er kørt lidt med jævn fart.
Er der nogen der har prøvet dette og fundet en løsning?
Index
158724: sv: Freelander 1 nødprogram (15-02-2018 11:36:37) (svar på 158723)
Hans Martien Sørensen #4770, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.191.124.10)
Hej
Jeg har dog kun erfaring med andre biler på dette punkt, men Diesel og nødprogram på denne måde er som regel EGR eller partikelfilter fejl.
Jeg har bokset en del med det på min volvo 1,6D ( PSA motor ) og lidt på min Passat 2.0 TDI.

/ Hans Martien
Index
158725: sv: sv: Freelander 1 nødprogram (15-02-2018 13:12:24) (svar på 158724)
stephan svensson (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.37.5)
Hej,

Når du siger nødprogram, så er behov for noget mere specifikt. Har du udlæst hvad ECU'en registrerer af fejl?
Det lyder til, at det ikke er en permanent fejl, som kræver at man nulstiller ECU'en.

Det kan være alt eller intet, ud fra hvad du beskriver.
Det kan være både dyser og/eller turbo som kan drille, men også egr eller diverse slange kan give udfordringer.

Jeg er ikke skarp i freelander modeller, er det med common rail motor?
Ryger den? og hvis ja, hvilken farve?
En lækolietest kan ofte afsløre, om dyserne er slidte.
Index
158726: sv: sv: sv: Freelander 1 nødprogram (15-02-2018 15:36:48) (svar på 158725)
Poul List #8988, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 128.76.132.110)
Jeg har ikke fået udlæst fejl endnu. Det er den gamle TD motor.
Umiddelbart er alle slanger intakte, og den ryger ikke.
Det føles som om den laver fint tryk fra turbo.
Lækolietest?
Index
158727: sv: sv: sv: sv: Freelander 1 nødprogram (15-02-2018 17:13:38) (svar på 158726)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 128.76.150.78)
Hvad med et køre en tur til Vojens og få Anders til at sætte testeren på. Det kan jo være det kan guide dig videre.
Index
158729: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1 nødprogram (15-02-2018 19:22:09) (svar på 158727)
Poul List #8988, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 188.114.173.219)
Er det ikke noget med den kun kan teste benzin modellen?
Index
158730: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1 nødprogram (15-02-2018 20:10:52) (svar på 158729)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 128.76.150.78)
Måske, men hvis du siger den kan gå i nødprogram må der jo være en eller anden form for elektronik.
Ellers er det jo noget mekanisk som "skruer ned" for diesel eller luft.
Index
158732: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1 nødprogram (15-02-2018 20:49:05) (svar på 158730)
Stephan (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 37.96.221.248)
Lækolietest er kort sagt en test af, om der kommer en ens mængde olie retur fra dyserne og hvor meget der kommer?

Index
158733: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1 nødprogram (15-02-2018 21:01:43) (svar på 158732)
Jens Eggertsen #8005, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.146.59)
Hvad hvis du kort slipper gas pedalen og gir fuld gas går den så kold ved 2800 rpm.
Den første freelander jeg havde, gjorde det samme og den havde en fejl med noget omdrejnings kontakt det blev lavet på tror det var 4-5 timer
mvh jens der lige har kørt en skøn tur i sneen
Index
158735: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1 nødprogram (16-02-2018 07:11:54) (svar på 158733)
Poul List #8988, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.23.151.45)
Hvis jeg slipper speeder så kører den "normalt" igen, den brokker sig hvis den er under 2800 omdr.
Jeg vil prøve at fange Anders det skader jo ikke at prøve om hans tester kan bruges på en diesel også.
Index
158736: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1 nødprogram (16-02-2018 08:33:15) (svar på 158735)
stephan (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.54.37.5)
Hej,

Afhængigt af, hvor avanceret en motor du har, så kan der være et hav af grunde. Når du siger TD motor, er det så at forstå som bilen er årgang 1997-2000?

Når der er udlæst fejlkoder, så må du starte fra en ende af.

Som jeg tror Jens skriver, så kan det være en fejl på en krumtapssensor eller knastakselssensor, som med en fejl enten i ledningen eller i sensoren kan drille din ECU, særligt meget hvis det er en common rail motor - altså BMW TD4 motoren (ret mig hvis jeg tager fejl).

Jeg har lidt svært ved at forstå scenariet. Hvis du kører med mere end 2800 rpm, går den så i nødprogram?
Hvis det er en common rail motor, så ville jeg starte med, at få lavet lækolie testen. Man kan købe deciderede sæt på nettet til det, og biltema har det, hvis ikke nogen i dit lokal område har det. Alternativt kan du få dyserne testet, men det koster, og måske er det slet ikke problemet.






Index
158737: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1 nødprogram (16-02-2018 11:27:45) (svar på 158736)
Poul List #8988, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 128.76.132.110)
Motoren er den gamle TD ikke TD4 som jeg skriver går den i nødprogram når der køres med under 2800 omdr.

Jeg prøver om Anders tester kan klare opgaven ellers må jeg finde en anden der har en tester til de gamle freelander diesel.
Index
158740: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Freelander 1 nødprogram (16-02-2018 21:15:08) (svar på 158736)
Jens Eggertsen #8005, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 194.239.146.59)
Hej igen, ja det var den fejl de fandt selve delen var ret billig men de sku derind, og det tog tid meeeen den kørte som en drøm bagefter.
Jeg fik det lavet på et ok værksted i århus. og som de sagde vi kan også lave biler her, hvilket de kunne.
Jeg mener det er en ford motor der er på 97 HK, en udemærket motor.
mvh jens