tilbage

Land Rover Forum  

160582: 88" norden rundt (17-01-2019 16:44:40)
Jannik Eriksen #9356, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.71.141.65)
På søndag bliver der startet op i den gamle 88´er, til en tur norden rundt uden gps eller andre strømslugerne hjælpemidler.

Der er gang i det store pakkerig og har læst listen "Tips til en kold tur" på forsiden igennem et par gange og virker til at være dækket godt ind, men tænker om der var nogle der har noget undværligt her på falderebet der bare skal med ?
160583: sv: 88" norden rundt (17-01-2019 17:13:44) (svar på 160582)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.162.117.89)
Kun en god tur herfra, respekt!

Mvh
Verner
4586
160586: sv: sv: 88" norden rundt (17-01-2019 18:57:55) (svar på 160583)
Lars Ellegaard Jørgensen #3926, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 109.56.240.201)
Rigtig god tur, Jannik. Du har jo før udsat den sorte for længerevarende strabadser, så mon ikke det går.

Mvh
Lars E
3926 Nsj
160587: sv: 88" norden rundt (17-01-2019 19:02:58) (svar på 160582)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.187.14)
Har i tjekket vejrudsigten, evt. yr.no for etapperne?
Eks. Sørsjøn på rute 311 byder på 10-20 graders frost.
Det er i øvrigt et flot birke landskab.

/Leif
160588: sv: 88" norden rundt (17-01-2019 19:40:03) (svar på 160582)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.123.3)
Ja tilstrækkeligt varmt tøj og nok frostvædske på køleren, men den.har du vel luret?

Godspeed. Det bliver en go tur

Mvh Niels
160589: sv: sv: 88" norden rundt (17-01-2019 20:14:44) (svar på 160588)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 87.49.45.199)
Jow, ser spændende ud, dog har jeg et par tilføjelser til tipsene til kold tur, kølervæsken bør være 50/50 hhv vand og kølervæske, frostsikrer ned til -38gr. evt 55% kølervæske, frostsikrer til ca -45gr og ikke mindst forhindrer kølervæske bliver til lidet pumpbart grødis som Webastoen ikke kan håndtere.
Bemærk Sverige har strikse krav til dæk i vinterføre, skal være "snefnug-mærkede" MS er ikke godt nok, hertil har Finland, Nokias hjemland, ubetinget krav om snedæk i vintermånederne
Til jetboil, campistens trøst, findes der vintergas, oftest er det sorte dåser, så man ikke kan finde dem i polarnatten :o) ellers er blus til ren propangas en løsning.
Sidst men ikke mindst, medbringer du digitalkamera til de mange billeder, der skal vedlægges beretning om turen til Oasen, så husk det skal holdes lunt, tempereret, misfunktion kan opstå, hvis kameraet er koldt.
Og ikke mindst god tur.

160593: sv: sv: sv: 88" norden rundt (17-01-2019 22:47:33) (svar på 160589)
Jannik Eriksen #9356, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.30.193)
Tak for svarene, har fyldt en god 50/50 snaps på, tænker det okay, kørt på samme blanding på sidste års vinter ned igennem Polen, Tjekkiet, Slovakiet, Ungarn, Østrig, Italien og Tyskland, men det er måske lidt luner i vejret.

Har taget en multifuel brænder med, den har jeg brugt før på ture i Nordnorge.

Jeg har indkøbt et sæt Nokian Hakkapeliitta LT, de er på den svenske liste og et sæt norske snekæder med pigge over fra Dansk Snekæde Fabrik, virker ret fornuftige.

Jannik
Frederikssund
160594: sv: sv: sv: sv: 88" norden rundt (17-01-2019 23:36:19) (svar på 160593)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.197.250)
Jeg har altid en lille 0,75 l vandkedel til 12 V med. Så kan jeg koge vand under kørslen og når det er varmt, holde ind til siden og lave en suppe eller et krus the. Få smurt dørhængsler og låse. Husk at fylde brændstoftanken op hver aften for at undgå kondensvand i tanken. Bell Add Diesel er meget nyttigt at have med. God tur!
160592: sv: 88" norden rundt (17-01-2019 22:29:10) (svar på 160582)
Jeanette Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.191.191.101)
Et par termo kopper fra Klubbutikken, et par neck tube/Buffs og et par notesbøger til at grifle oplevelser i. Skynd jer ligge en ordre i aften, og jeg sender den i morgen.
God tur
160595: sv: sv: 88" norden rundt (18-01-2019 06:33:01) (svar på 160592)
Kabazzi (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.248.242.17)

Hav en god tur!
160598: sv: 88" norden rundt (18-01-2019 08:52:42) (svar på 160582)
Brian Lehm Nielsen #9563, reg. vjyl (medlem) (ip-adr: 62.199.205.156)
En god kaffe til at nyde undervejs! Er let misundelig.. ;)

Tænker du har hvad du skal bruge, lyder som du har prøvet det før. Et nød alu-tæppe er guld værd, hvis du ikke allerede har det med.
Jeg havde selv et sammenbrud med en bil i -24grader. Det bliver utroligt hurtigt meget koldt..

Hav en fantastisk tur!!

Blink og vink
Brian
9563
160633: sv: sv: 88" norden rundt (22-01-2019 00:15:29) (svar på 160598)
Jannik Eriksen #9356, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.241.141.2)
Dagens billede er fra lidt nord for Jönköping
160634: sv: sv: sv: 88" norden rundt (22-01-2019 08:17:14) (svar på 160633)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.203.14)
Super! Hvordan er de nye dæk at køre på? Hvor overnatter I ?
160637: sv: sv: sv: 88" norden rundt (22-01-2019 14:16:01) (svar på 160633)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.88.204.134)
Lige et sted efter mit hoved, dog lidt dunkelt, men der er bord og bænk, så man ikke behøver at fumle med instruktørstol og lamelbord når eftermiddagstheen og kanelbullorne skal indtages. ;o)
160639: sv: sv: sv: sv: 88" norden rundt (22-01-2019 18:37:20) (svar på 160637)
Jannik Eriksen #9356, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.27.16.140)
Det lidt forskellige hvor vi sover, igår i en åben shelter og i nat i denne træhytte der er til benyttelse, hvis man ser efter kan man se Sveriges højeste vandfald Njupeskär i Fulufjället.

Indtil videre har dækkene bare været i orden, der har været lidt på nogle meget isset veje i Norge, men var for doven til at sætte kæder på.
160651: sv: sv: sv: sv: sv: 88" norden rundt (23-01-2019 23:22:32) (svar på 160639)
Jannik Eriksen #9356, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 77.241.140.0)
Dagens billede, lidt ukendt sted da vi kom til at køre via et langrend spor, men nær Storuman
160655: sv: sv: sv: sv: sv: sv: 88" norden rundt (24-01-2019 12:12:20) (svar på 160651)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 193.88.204.134)
Flot billede og jo, Kong Vinter holder det nordlige Sverige i jerngreb, selv om det nærmest er sommerlige temperaturer med bare 15 minusgrader iflg. DMI, skyldes sikkert klimaforandringerne. :O)
160658: sv: 88" norden rundt (25-01-2019 09:07:58) (svar på 160582)
Jannik Eriksen #9356, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.27.22.112)
Så vi kommet nord på og den gamle 88’ er ved at vise sine begrænsninger, starteren har givet op på grund af kulden, bremser og koblingspedalen sidder til tider småfast, olie er mere fast ind fyldet i chokolade skilpader, til tros for der er hældt noget tynder på og vi har konstant minus 10-15c i kabinerne, men vi fortsætter med godt humør, tros de minus 30c vi har pt.

Der er okay bid i dækkene, er overrasket over hvor meget bid der er i dem under nedbremsning, men når vi skal sætte igang spinder de bare rundt, det ville klar være at fortrække hvis der var pigge i.

Det virker som om at benzinen er frost sikker, havde taget 50l kaburator sprit med, men det har ikke været nødvendig i nu, dog kan den ikke stå i tomgang og går ud hvis man slipper spideren, noget af en udfordring ved vejkryds og rundkørelser, der bliver danset noget rundt med fødderne.
160660: sv: sv: 88" norden rundt (25-01-2019 14:17:37) (svar på 160658)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.6)
Mjaee, kulden afslører de svage punkter, som den dovne mekaniker har overset. Sikkert for stort vandindhold i bremsevæske, søp så meget bremsevæske som muligt op med eks en fnugfri klud og erstat med nyt bremsevæske, eks dot 5.1 og aldrig dot 5 som er syntetisk.
En vrangvillige starter kan vækkes til live med nogle lette slag med lille hammer, gerne mens en hjælper holder nøgle til start. Glem alt om karburatorsprit ved dybe frostgrader, det er uden effekt, dog er der tilsat karburatorsprit eller anden kemi fra olieselskabets side.
w.w.w.jokkmokksmarknad.se er den 7/2 og frem, er ellers et "must do" især når man er på de kanter, men der er jo lidt tid tid til, ellers god tur herfra.
160697: sv: sv: sv: 88" norden rundt (29-01-2019 21:22:14) (svar på 160660)
Jannik Eriksen #9356, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 83.93.30.193)
Så vi kommet godt hjem igen efter en fantastisk og flot tur, lysten til at tage turen til Nordkap næste år er bestemt ikke blevet mindre.

I forhold til bremse væske var det skiftet inden turen, men havde ikke smurt den aksle pedalerne sad på, men godt at skrive bag øret at få skiftet det næste gang, så meget koster det jo heller ik.

Prøve div. tricks på starten, har kørt Mascot i mine unge dag og der kunne man næste hver vinter regne med en frossen starter, forstå ikke hvorfor det ikke virkede her, men den trænger måske til et støre eftersyn, den har tros alt være under vand et par gange.
Det lykkes faktisk at trække den igang ved hjælpe af spillet, lidt imponerende hvis jeg selv skal sige det.

Hvis jeg skal opsummere lidt til huske seddelen til næste gang jeg skal så højt op, så skal hele bilen smøres godt op, skal undersøge om man kan få noget mere egnet olie til motor og gearkasse, pigdæk, tætnet bilen bedere bla. ved døre, afluret situation omkring starteren evt. tage et håndsving med.

Flere har spurt til hvorfor jeg ikke har monteret en dypkoger eller et fyr i bilen, der er ikke særlig mange steder der har været 230v og fyret kunne måske nok ha været gavnligt på motoren og olien, men tænker der måske kan blive noget udfordringer med strøm på bilen, men har ikke de store erfaringer på det punkt i kulden.
160716: sv: sv: sv: sv: 88" norden rundt (30-01-2019 23:07:46) (svar på 160697)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.6)
Hehe, sku sejt at trække bilen i gang vha. spillet, kræver en vis wirehastighed, ankerpunkt og egnet underlag. Og jo, olie/benzinfyr er gud på de breddegrader, sidder og savler over Eberspachers nye model hydronic 3 economic hs3 -ultra kompact. Fåes til niceprice på nettet ved selvmontering.
Evt. 2 batterier i parallelkobling, men da motor forhåbentlig er varmet op, skal der jo ikke så meget power til start. Har selv 2 batterier i Td5eren, i alt 180ah uden adskildelse, dog er der en lynkobling på det ene. Dertil Webasto.
Kunne være en ide med ekstra varmeapparat i kabinen.
Kan huske på tidlige Lucasstartere til mindre biler, var ankerakslen ført ud gennem endestykket og så var der en firkant man kunne dreje på, men det var mest når starteren "stod for tand' at starter ikke virker i kulde skyldes nok mere kernen i startrelæet er frosset fast.
Men ellers fint at høre om en sådan tur, de fleste andre sidder jo bare på Facebook og laller med uden at tage nogen steder ;o)