tilbage

Land Rover Forum  

160668: Motorolie RRC V8 (27-01-2019 15:25:53)
Maarten Kofman #8732, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 87.56.116.71)
Hej.
Emnet har sikker være oppe at vende 1000 gange, men hvilken motor olie skal der i en rrc V8 fra 1991?
Og hvor meget?
Er der ikke noget med at der er et olie kort et eller andet sted på dlrk.dk?
160669: sv: Motorolie RRC V8 (27-01-2019 18:19:47) (svar på 160668)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.191.191.101)
Forsiden nederst venstre.

Mvh. Brian Nielsen
160670: sv: sv: Motorolie RRC V8 (27-01-2019 20:25:31) (svar på 160669)
Maarten Kofman #8732, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.212.207)
Tak for henvisning til tabellen.
Er det bare mig eller kan man ikke købe en 10-40w i acea A2 nogen steder? Kan jeg bruge en 10-40w acea A3 som findes alle steder?
160671: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (27-01-2019 20:48:03) (svar på 160670)
Paul Sehstedt #27, reg. sjyl (medlem) (ip-adr: 92.241.202.26)
Det vil jeg mene, du kan, men læs lige dette her først: https://www.opieoils.co.uk/t-acea-car-engine-oils-specification-explained.aspx
160674: sv: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (27-01-2019 22:02:42) (svar på 160671)
Maarten Kofman (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 176.20.212.207)
Ud fra det link tolker jeg det til at A3 erstatter A2 varianten.
Det er også det alle web sider henviser til.
Det bliver det jeg kommer i min rrc.
Tak for hjælpen.
160675: sv: sv: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (27-01-2019 22:34:52) (svar på 160674)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.191.191.101)
Måske du kan lave en god handel i klubbutikken....

http://klubbutikken-dlrk.dk/shop/trident-motorolie-10w40-666p.html

Mvh. Brian
160679: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (28-01-2019 08:29:58) (svar på 160675)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Ja hvorfor ikke købe olien i Klubbutikken? Det er Millers Classic oil, fremragende olie. Alternativt hos Lars Jørgensen Koenigwinches på Vestfyn. Det er så vidt jeg ved Agip han har.

Selv har jeg ikke meget fidus til "discount olie" ;)

Mvh Niels
160676: sv: Motorolie RRC V8 (27-01-2019 23:49:00) (svar på 160668)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.24)
3.9 V8 med nogle kilometer på bogen elsker 20w50 :-)
160678: sv: sv: Motorolie RRC V8 (28-01-2019 07:46:02) (svar på 160676)
Michael Henriksen Nielsen #1048, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 80.160.68.226)
Hej,
BILTEMA har en glimrende 20-50 olie til classic motorer. Den har jeg kørt med i v8ere.
Du skal i hvert fald ikke bruge en alt for tynd eller moderne olie. Så kan ventilløfterne godt klapre lidt.
Husk, det er en over 50 år gammel konstruktion.
Mvh Michael
160681: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (28-01-2019 09:43:23) (svar på 160678)
Brian Nielsen #8657, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 62.107.208.78)
160680: sv: sv: Motorolie RRC V8 (28-01-2019 09:05:58) (svar på 160676)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.138.191)
Hep til 20w50 som Claus skriver
160682: sv: Motorolie RRC V8 (28-01-2019 09:47:02) (svar på 160668)
Jacob Geltzer #8049, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 31.221.102.50)
jeg har måske en lidt anden holdning end de fleste på dette indlæg men du kan jo selv vælge hvem du tror på ;)
jeg har en 3.9 ny renoveret maskine med 3000km på klokken. på den følger jeg fabrikantens anvisninger der ifølge instruktionsbogen siger enten 10w40 eller 15w40 afhængig af temperatur range.

lige nu kører jeg på ELF 700 STI evolution semisyntetisk 10w40 som jeg har erfaret giver en væsentligt blødere motorlyd end feks. mobile 3000 fuldsyntetisk. så min anbefaling på en 3.9 i god stand ville være 10w40 som landrover selv anbefaler og måske en castrol 15w40 hvis den er lidt slidt.
idet min personlige holdning er at 20w50 er noget der bør forbeholdes de gamle leyland diesler som 2.25 og 2.5 sugedieselen.
160683: sv: sv: Motorolie RRC V8 (28-01-2019 11:45:42) (svar på 160682)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.138.191)
Altså du tænker på præcist ligesom manualen også nævner 20/50 alt efter temperatur interval ?
160684: sv: sv: Motorolie RRC V8 (28-01-2019 13:59:16) (svar på 160682)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 185.128.103.244)
Der er mange forskellige måder man kan forholde sig til olie på. Men ifølge fabrikkens anvisning bruges en 20/50 eller 20/40 så længe det ikke er frostvejr. Når det bliver rigtig koldt (ikke som her i DK med en enkelt nattefrost engang imellem) kan man gå til en 15/50 eller 15/40.
Det en mest for at hjælpe med en lettere koldstart og for at olien kommer lidt hurtigere rundt i de første par minutter når det er rigtig koldt. Husk at en Rover V8 arbejder med lavt tryk og højt flow for olien, modsat en moderne motor som arbejder med højt tryk og lavere flow.
Specifikationerne omkring olietryk/flow ændrer sig i øvrigt i 1999, hvorefter der arbejdes med et noget højere olietryk på de kære gamle Buick motorer. Men de findes jo kun i Discovery2 og Range Rover P38, hvor de lettest kan kendes på at de ikke har kilerem men multirem (som en 300Tdi)
Jeg har vedlagt klip fra "klogebogen"
160685: sv: Motorolie RRC V8 (28-01-2019 14:35:45) (svar på 160668)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.33.90.246)
Min 8’er (101) kører også med 20/50. Altid!
160686: sv: sv: Motorolie RRC V8 (28-01-2019 14:51:59) (svar på 160685)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.6)
Hehe "Many were Called, only few were choosen"
ville vælge 15/40 som anført i instruktionsbog, gerne som delsyntetisk af hensyn til de sippede hydrauliske ventilløftere, har motoren olieforbrug, så ville 20/50 være at foretrække.
160692: sv: Motorolie RRC V8 (29-01-2019 17:58:17) (svar på 160668)
Verner Lundtoft Jensen #4586, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 93.162.117.89)
Hej Maarten

Ja du er jo heldig at du ikke har fået tyve forskellige svar, svarene holder sig stort set til nogle ganske få valg. Har kørt One Ten V8 i over 20 år og har aldrig kørt på andet end 20-50, og gerne købt i 20liters dunk fra Klubbutikken.

Mvh
Verner Lundtoft
4586

160699: sv: sv: Motorolie RRC V8 (30-01-2019 07:54:59) (svar på 160692)
Maarten Kofman #8732, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 2.131.243.115)
tja de stikker da lidt i øst og vest:-)
men en meget lærerig tråd ikke destominder.
feks kan jeg nok udlede af tråden at min motor og eller oliepumpe er mere slidt, end jeg har troet.
jeg har efterfyldt med 10w-40 og her efter er jeg begyndet at høre en klapren fra motoren:-(

det kan jo være at det bare er tid til at skifte olie og olie filter, det håber jeg.
160703: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (30-01-2019 13:07:30) (svar på 160699)
Ole (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 5.33.90.246)
Der er så kun 1 person der anbefaler 10-40. Til gengæld er der et ret erfarent kor, det siger 20-50, til den gamle 3.5 Buick!! Måske 15-40 i kulde.
Vælg selv.
160704: sv: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (30-01-2019 16:30:33) (svar på 160703)
Maarten Kofman #8732, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 2.131.243.115)
er det også koret svar ved en 3.9?
160705: sv: sv: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (30-01-2019 17:13:40) (svar på 160704)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.6)
En 3,9 er en 3,5 der er boret op i cylindergangen, dog med den forskel- en kraftigere benzinpumpe og fjernet karburatorer, så ja,
driftsbetingelser er de samme.
160718: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (31-01-2019 09:21:39) (svar på 160705)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.104.7)
altenativt hvis man ønsker at bringe sin BOP 215 ind i det 21 århundredet... det har jeg valgt - 5w/50 full synthetisc hvor der added extra zddp til 1800ppm - der findes også 10w/50 (el. 15W/50) er ofte semisynthetic (mineralsk) - et andet alternativ ville være 10W/40 med extra zddp 1800ppm -

...20w/50 er i min optik bare outdated oldtimer anbefaling.... manualerne er +30 år gamle...!

Smøreolien har teknologisk flyttet sig fra dengang... bare et enketl lysår... ;)

Når Land Rover efterfølgende anbefaler 10W/40 tager de udgangspunkt i der på de sidste modeller bliver monteret catalysator...!

jeg gad ikke de gammeldags hejs med sommer / vinter -olie... så det blev 5w/50 + zddp året rundt - der er frit valg på alle hylder... bare man kender sin motorkonstruktion og smøreolie...

NOTE*** ZDDP er kompatibel med catalysator...!
160719: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (31-01-2019 09:26:51) (svar på 160718)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.104.7)
glemte at nævne...oliepumpen på de sidste modeller var et langt mere moderne design... alt skal med...
160720: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (31-01-2019 09:34:25) (svar på 160719)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.104.7)
ups...! rettelse...

NOTE*** ZDDP er "IKKE" kompatibel med catalysator...!

160721: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (31-01-2019 10:49:42) (svar på 160720)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.138.191)
Hvad gør man så hvis man kører med katalysator ?
160722: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (31-01-2019 14:04:13) (svar på 160721)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.104.7)
Generelt intet... andet end at servicere med en relativ normal forekommende olie eks. 10W-40 semisynthetic (zddp er sænket jvf. nuværende spec. - se API/ACEA/JASO/ISO)

Hvis man har en Rover V8 / 14CUX og V-band så har man post./SD1 oilepump... her vil 10W-50/semisyn. måske være at fortrække med lavet ZDDP.

alternativt kunne man forsætte med 10W-40 og/eller tilsætte born nitrid additiv el. MoS2... el. WS2... man kan også bare erkende ingen ting holder evigt... og så skifte kæde/knast/ventilløfter når det er tid...

Har man katalysator er det smart at holde sig fra 20w/50, zddp er generelt for højt... men der er forskel mellen producenterne.

Har man GEMS/Bosch RV8 ingen ting, andet hyppig olie/filter-skift.

eks. - https://mobiloil.com/~/media/amer/us/pvl/files/pdfs/mobil-1-oil-product-specs-guide.pdf
160723: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (31-01-2019 16:47:01) (svar på 160722)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.138.191)
Tak for svaret Ole :=) - men hvad sker der med kombinationen af 20w/50, en røvfuld zddp og en katalysator ?
160729: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (01-02-2019 10:18:04) (svar på 160723)
Ole Jensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 62.198.104.7)
@Michael - hvis din motor ellers er i godt stand...ingen ting - indgår der olie i forbrændingstakten vil det overtid coat kernen af catén og nedsætte effekten...måske lidt surt på sigt at ende med en enhed i udstødningen som stjæler hk. og ikke samtidig har emissioneffekt...

Der bør ikke være behov for yderliger ZDDP additiv i en 20W/50...

...til dem der stadig ikke er helt med - https://youtu.be/xILCJc2o_L8

160806: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (09-02-2019 14:35:43) (svar på 160723)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.165)
160727: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (01-02-2019 09:15:58) (svar på 160718)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
Hold da op en smøre (bemærk joken).......

Tja.... manualerne er 30 år og motorkonstruktionen er 50 år og jeg har kørt med V8 i 35 år.

De første mange år hed olien Duckhams 20w50 (den grønne) eller Qaker State (fra Holden i Sønderjylland)

Siden blev det Castrol Classic 20w50.

Og den gamle Buick motor spinder som en mis der drikker fløde.

Har gennem årene talt med en hel del V8 ejere der klagede over manglende olietryk og klaprende løftere. Et olieskift til "den gode gamle" har oftest gjort underværker for motor og ejerens mentale tilstand........helt uden additiver og trylleformularer.

mlrh Claus
V8 Forever
160730: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Motorolie RRC V8 (01-02-2019 16:14:16) (svar på 160727)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.117.99)
Mjaee bedste regionskammerat "spinder som en mis, der drikker fløde" ja, katte elsker fløde, deres mave kan bare ikke tåle det, er en V8 slidt, skal den jo renoveres.
Mvh. 2749, der lige nu bearbejder den triste nyhed fra Storaryd.