Hej Gert,
Nu skriver du "vægtafgift", og en sådan har intet med busser at gøre. Ligeledes har den afgift du refererer til ikke noget med vægtafgifter at gøre... Vægtafgift eller grøn ejerafgift er den årlige afgift der påbelægges personbiler og varebiler alt efter årgang vægt eller km/l. Se evt. her:
https://skat.dk/skat.aspx?oid=4052Bussers årlige afgift er uafhængig af vægt eller km/l, og er kun bestemt af brændstoftypen. Benzin ca. 800 dkk/år, diesel ca. 2000 dkk/år.
Den afgift som jeg tror du henviser til er det såkaldte 'tillæg for brændstofforbrug' som er et tillæg til registreringsafgiften, når køretøjet indregistreres første gang (eller evt. omregistreres). De tal du nævner er den gamle sats, som blev hævet i 2018. Man valgte dog at bibeholde den gamle sats for veterankøretøjer som Kenneth nævner. I dag skal man betale 6000 kr. pr. km/l under 22 km i tillæg til den værdibaserede registreringsafgift ved indregestrering af en dieselbil (varebil eller personbil). Dog nedskrevet med samme forhold som skat vurderer nuværende brugtpris ift. daværende nybilspris. se evt. her
https://skat.dk/skat.aspx?oid=2234529Det var en lang smøre for at nå frem til min sidste pointe. Brændstoftælliget bliver ikke på-belagt ved indregistrering af en bus, da det alene gælder for personbiler og varebiler.
Jeg håber ovenstående ikke var for kludret, men kunne hjælpe til at skabe lidt overblik