tilbage

Land Rover Forum  

Index
161052: Td5 - Røg i kølevand (12-03-2019 20:01:00)
Anton Sylvester Larsen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 80.62.116.98)
Hej forum.

Nå, så blev det min td5'ers tur.

Efter at vognen havde stået stille, i garage, i halvandet år, fik jeg endelig skiftet starter, batteri osv. Olie og vand blev selvfølgelig og tjekket, og den sprang igang. Jeg kører så en tur på ca. 20 km inkl. Motorvej, for at se om alt er som det skal være og det er det. Pæn temperatur på måler og ingen mislyde. Jeg drager derfor afsked fra København mod sy'fyn.
Efter 50km på motorvej mister jeg kraft i højre fod og kigger på instrumentbrættet og konstatere at temp-måler viser iskold. Jeg køre lidt længere imens jeg undres. Pludseligt viser temp-måler HELT varm og motoren sætter ud. Da jeg holder ind kan jeg konstatere at motoren koger voldsomt.

Jeg får bilen hjem på fejeblad og fejlfinding påbegyndtes.

- Mangel på motorkraften og motorstop var hurtigt overstået. Den var tilførslen fra pumpen som var hoppet af, så det er fikset.
- Jeg starter derefter motoren og åbner hjælmen og konstaterer at det bobler voldsomt i ekspansionen for kølervand, men tænker at det bare er luft i systemet som skal ud.
- jeg stopper motoren og får demonteret slanger til køler for at skylle den igennem og montere igen og fylder vand på igen.
- jeg starter nu motoren igen uden låg på ekspansionen og konstatere nu røg komme op fra ekspansionen, ved kold motor.
- Herefter løsner jeg udluftningsskruen på retur-slangen fra motoren for at lufte ud. Der går meget lang tid før at der kommer vand og da det kommer er det i små skvulp blandet med en masse hvid røg. Jeg har nu fundet ud af at hvis skruen er skruet halvt i, kommer der intet vand ud men kun røg og sådan fortsætter det selv ved høje omdrejninger.
- da temperaturen hævede sig langsomt og lagde sig stabilt, lige under midt, tænkte jeg at trille en lille tur. Efter få km. I by kogte den igen.

Hjææælp. Kom gerne med en forklaring/løsning som ikke omhandler et revnet topstykke og derfor røggas i kølevand....

Mvh.
Anton Td5 110 2001 191.000km

Index
161056: sv: Td5 - Røg i kølevand (13-03-2019 12:10:37) (svar på 161052)
Paw Jensen #1270, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 212.130.197.179)
Temperaturmåleren i TD5 er desværre ikke altid stabil.
Jeg tror du skal forberede dig på, at der skal et nyt topstykke på.

1270
Paw
Index
161057: sv: Td5 - Røg i kølevand (13-03-2019 16:06:26) (svar på 161052)
Jacob Løwenstein (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 131.164.217.246)
Tja det er jo svært at komme med et bud, men de to gange min Discovery 2 Td5 har opført sig sådan, der har det kostet en ny motor ( billgere end nyt topstykke ) når den først har været kørt varm som du beskriver, så tror jeg desværre det er for sent. Det var det på min. Så mit bud er på trods af at du skriver vi ikke må bidrage hvis det har med topstykke at gøre. At dit topstykke er revnet. Jeg har to gange fået komplet ny motor hjem fra England med fornuftigt km. Tal til omkring 10.000,- inkl. Fragt.