tilbage

Land Rover Forum  

Index
161071: RRC Co værdi (20-03-2019 17:45:52)
Maarten Kofman #8732, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 2.130.157.217)
Hej.
Jeg har haft min RRC V8 fra 1991 til syn og den er dumpet på et forhøjt CO tal. 0,6 i mod 0,3 som er grænsen.

bilen var godt drift varm da jeg kom til synshallen.
før syn har jeg skiftet:
tændrør
tændkabler
fordeler hat
nyt luft filter
ny motor olie
skiftet ventildæksel udluftnings filteret, og o-ring
slanger fra ventildæksel udluftning og til plenum kammer
skiftet plast tee stykke med restricter

jeg har kontrollet vakuum slangene bag på plenum kammeret,det er gammel, men tæt.
bilen kan godt af og til falde i omdrejning når jeg slipper gasen, men så kommer den selv op i tomgangs rpm igen.
tit skal bilen startes 2 gang, første gang tørner motoren fint, men starter ikke, anden gang hopper den igang med det mindste drej af start nøglen.

lige i dette felt kommer jeg til kort. så mit spørgsmål er hvad gør jeg nu?
hvad skal jeg kigge efter, hvad skal jeg teste?
vil jeg have noget ud af at købe et rovergauge kabel? eller er min bil ikke "ny" nok?
Index
161072: sv: RRC Co værdi (20-03-2019 19:24:55) (svar på 161071)
Benny Jepsen #2711, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 128.76.150.78)
Hvis du har mulighed for at komme forbi Fredericia, kan vi sætte en tester på den og se om der er fejlkoder eller sensorer som giver forkert signal.
Jeg har en der kan tale med din CUX14 styrebox.
Mvh. Benny
Index
161073: sv: sv: RRC Co værdi (20-03-2019 19:40:05) (svar på 161072)
Maarten Kofman #8732, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 2.130.128.27)
Hej Benny.
Det vil være super.
Jeg bor ikke langt fra Fredericia.
Sender dig en PB.
Index
161074: sv: sv: sv: RRC Co værdi (20-03-2019 21:13:09) (svar på 161073)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.220)
Prøv at sætte et RoverGauge label på
Index
161076: sv: RRC Co værdi (22-03-2019 11:46:48) (svar på 161071)
Bo Helsted (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.227.16.15)
Hej Maarten,
Du har jo sådan set gjort alt det rigtige, nye tænddele, filtre osv. Det med din tomgang der kan hoppe lidt, tyder på stepper motor der er lidt træt eller fedtet ind i klistret sodaflejring, prøv at skrue den ud og rense med lidt bremserens el.lign. Det burde ikke have betydning for din CO, som måles ved forskellige omdrejningstal.
Jeg tænker også, at det er dog en helt ualmindelig sur synsmand, der giver dig påtale for 0,6 % CO! Hvis din bil havde været uden katalysatorer, havde op til 2% været ok (efter hukommelsen). Du kunne jo finde et andet sted næste gang.
Min synsmand plejer at rose, når jeg har svejset noget, og når jeg spørger til miljøtesten siger han "den går igennem med træsko-mål" ... selvfølgelig skal der ikke være 5-10% CO i en udstødning, men det er jo næppe biler man kører 30.000 km i årligt.
Du kan snyde (ikke at jeg vil anbefale det) ved at skifte til et andet program i din ECU (skift den tilkoblede program-mode-resistor til en anden værdi) og så justere et "open-loop" program til meget lav CO. Det gøres på en justerskrue på Air mass måleren, men kræver en meget nøjagtig CO-måler. Man skal tænke på at "non-cat" programmerne oprindeligt er lavet til et CO-mål på 2-3 %, så man ikke risikerer for tynd blanding med afbrændte ventiler og stempler som følge! Så kører du til syn med et "non-cat" program, og skifter til det rigtige "cat"-program når du kommer hjem.
Hvis dine katalysatorer er ved at være færdige (jeg husker det som om servicemanualen skifter ved 100.000 km), kan du købe nye: Originale koster latterligt meget, over 20.000,-, men uoriginale kan fås til omkring 2000,-. Jeg skiftede for et par år siden, de virker fint, men pasformen er dårlig, og jeg har kæmpet med at få det tæt, både ved manifolderne og hvor de sidder på resten af udstødningen (hullet til "olive-ring" var presset 2-3 mm for trangt - hvordan kan sådan en simpel ting gå galt?).
Index
161081: sv: sv: RRC Co værdi (22-03-2019 21:37:16) (svar på 161076)
Maarten Kofman #8732, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.212.9)
Tak for dit fine svar Bo.
Jeg har en aftale med Benny om at ud læse min motorstyringen en af dagen.
Så må jeg se hvad der kommer ud af det.
Men den stepper motor må jeg kigge på.
Index
161082: sv: sv: sv: RRC Co værdi (23-03-2019 16:29:37) (svar på 161081)
Michael Valentiner-Branth (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 176.21.99.177)
Hej Maarten,

Hvis du kommer til konklusion om at skifte stepper motor så har jeg en sprit ny og en brugt der er virksom.

Er du stadig i markedet for h sidespejl? Det fortrængte jeg at du havde spurgt om da du fandt ud af din aksel var knækket.

telf 23732126 mvh Michael
Index
161084: sv: sv: sv: sv: RRC Co værdi (24-03-2019 21:21:43) (svar på 161082)
Maarten Kofman #8732, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 176.20.212.9)
Hej Michael.

Jeg fandt ud af med Bennys hjælp, at de bagerste manifold Bolte ikke var spændt.
Det hjalp på tom gang og "ventil" lyden. Skal lige have en co tester på i næste uge.
Så indtil da tror jeg lige jeg venter med den stepper motor.

Ja jeg mangler stadig et højre bag spejl til en 91.