tilbage

Land Rover Forum  

Index
161195: Ny EU vedtagelse - betyder muligvis skrotning af alle ikke-elektroniske biler (19-04-2019 12:14:27)
Kim Horsevad (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 188.180.20.129)
Politiken havde i tirsdags en artikel om hvorledes en ny EU-regel kræver installation af sikkerhedsudstyr i nye biler.

"Fartkontrol og nødbremse skal installeres i alle biler i EU":
https://jyllands-posten.dk/livsstil/biler/ECE11326856/fartkontrol-og-noedbremse-skal-installeres-i-alle-biler-i-eu/?ref=eblistermest

Sædvanligvis vedtages sådanne initiativer fremadrettet, dvs at de kommer til at gælde for alle nye biler.

Men i artiklen nævnes:
"Fra maj 2022 skal en række sikkerhedsforanstaltninger såsom intelligent fartkontrol, bakkealarmer og nødbremsesystemer installeres i nye køretøjer i EU.

For ældre personbiler bliver fristen maj 2024."

- - -

Hvis den regel indføres er det ikke realistisk at forestille sig at landrovere (eller andre ældre biler) med mekanisk motorstyring fortsat ville kunne forblive indregistrerede. Intelligent fartkontrol og nødbremsesystemer kræver så udstrakt interaktion mellem computerstyrede sensorsystemer og computerstyret motorstyring at det ikke er realistisk at forestille sig at det kan eftermonteres på landrovere med mekanisk motorstyring.

Jeg har ikke kunnet lokalisere den egentlige aftaletekst, så jeg ved ikke om Politikens artikel er korrekt oversat fra originalmaterialet; men det ser ud til at sådan en aftale kan betyde dødsstødet for alle ældre landrovere, veteranbiler og ældre militærbiler.

Er der nogen der har yderligere viden på området?

//Kim Horsevad



Index
161196: sv: Ny EU vedtagelse - betyder muligvis skrotning af alle ikke-elektroniske biler (19-04-2019 13:37:51) (svar på 161195)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.187.14)
Måske dette de oversætter forkert.

https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?qid=1555671243900&uri=CELEX:52018SC0190

The introduction dates for mandatory fitment are coded in the tables as follows:

·A: 1st September 2021 (new approved types), 1st September 2023 (new vehicles)

·B: 1st September 2023 (new approved types), 1st September 2025 (new vehicles)

·C: 1st September 2025 (new approved types), no mandatory introduction for new vehicles


ps. jeg har ikke kunnet finde beslutningen fra tirsdag d.16/4
/Leif
Index
161197: sv: Ny EU vedtagelse - betyder muligvis skrotning af alle ikke-elektroniske biler (19-04-2019 16:19:02) (svar på 161195)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Jeg læste også historien i Jyllands-posten, den kom fra Ritzau. Der blev også talt om alko-lås. Må indrømme at jeg har lidt svært ved at tro på at vi alle sammen skal blæse i en lille slange før vi kan starte bilen. Det vil blive temmelig omstændeligt. Måske for tunge køretøjer her er ofte flere regler, tachograf, fartbegrænser osv. Også temmelig svært at forestille sig hvordan brake-assist og lane-assist osv skal bygges ind i gamle biler.

I DR-nyhederne samme aften var der dog ingen der nævnte alko-lås, og en trafikforsker udtalte da også at det ville vare lidt inden alle biler havde det øvrige nævnte udstyr da gennemsnitsalderen for en personbil i Danmark er 10 år. Altså ikke noget krav om at det skal bygges ind i gamle biler.

Måske er det der tænkes at det er for modeller allerede i produktion, der skal alle ny-producerede leve op til nye krav i '23
Dertil kommer at det foreløbig kun er EU-parlamentet der har vedtaget det. Så skal ministerrådet osv godkende det.

Men jeg tænker da at gamle biler uden elektronik en dag er forvist fra det overordnede vejnet, lidt ligesom hestevogne er det i dag. ;)

Mvh Niels
Index
161198: sv: sv: Ny EU vedtagelse - betyder muligvis skrotning af alle ikke-elektroniske biler (19-04-2019 16:44:32) (svar på 161197)
Steen Hansen #7885, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.186.120.84)
Jeg har arbejdet et busselskab, hvor der var alkolås i alle busser, det var tit at skidtet ikke virket og turen måtte udgå fordi bussen ikke kunne starte, men så bliver der jo også masser af plads på vejerne nå et del af den danske vognpark ikke kan starte ????????