tilbage

Land Rover Forum  

Index
161226: Veteraner i fremtiden (06-05-2019 15:26:36)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 185.56.166.254)
Nyeste tiltag fra "Borgen"

"Skatteministeren taler ligefrem om „en win-win-situation“: „Det vil blive nemmere og billigere for bilejerne at kunne nyde deres veteranbiler, ligesom det også bliver lettere at administrere reglerne for Motorstyrelsen“, siger Karsten Lauritzen.

Til gengæld er der lagt op til, at et veterankøretøj fremover højst må køre f.eks. 4.000 km årligt. Det skal forhindre, at ombyggede veteraner bruges til hverdagskørsel."


Uha-da-da......
Index
161227: sv: Veteraner i fremtiden (06-05-2019 15:42:46) (svar på 161226)
Steen Larsen #411, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 87.61.252.57)
Hej Claus og andre
Jeg ser, at FDM forsikring nu vil tilbyde forsikring af køretøjer over 25 år og tillade kørsel indtil 10.000 km årligt. Jeg kender ikke priserne.

MVH

Steen Larsen 0411
Index
161230: sv: sv: Veteraner i fremtiden (06-05-2019 19:52:15) (svar på 161227)
Johnny Abrahamsen #852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 83.94.236.16)
Har FDM forsikring på min 110 bus fra 87, gir lige under 3000kr ,fuld kasko og vejhjælp og 5000 km årligt, mener jeg gav omkring 3400kr da den stod til 15000 km,har ikke spurgt ind til speciel veteran forsikring
Index
161231: sv: sv: sv: Veteraner i fremtiden (06-05-2019 21:28:14) (svar på 161230)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 212.27.19.235)
Johnny, er selv medlem af FDM, men kunne ikke tegne kaskoforsikring, uden en masse andre forsikringer fulgte med, hvilket jeg sagde nej til, har du flyttet andre forsikringer over? mener FDM har samarbejder med Tryg Forsikring.
Index
161233: sv: sv: sv: sv: Veteraner i fremtiden (07-05-2019 10:42:06) (svar på 161231)
Johnny Abrahamsen #852, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 212.27.18.222)
Har alle mine forsikringer der
Index
161229: sv: Veteraner i fremtiden (06-05-2019 18:05:26) (svar på 161226)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.124.255)
Har du et link til den historie?

Mvh Niels
Index
161232: sv: sv: Veteraner i fremtiden (07-05-2019 09:15:02) (svar på 161229)
Leif Glering #8749, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 93.164.187.14)
Hej Niels,

En hurtig søgning gav denne artikel.
https://fdm.dk/nyheder/bilist/2019-05-enklere-regler-veteranbiler-pa-vej

/Leif
Index
161234: sv: sv: sv: Veteraner i fremtiden (07-05-2019 15:14:07) (svar på 161232)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.254)
Kommer max 4000km-pasusen igennem, må det siges at være et voldsomt tilbageskridt, der skal jo ikke deltages i mange træf i eks England, før klippekortet er opbrugt. Kan blive nødvendigt med transport på trailer og så er det jo ikke nødvendigt med indregistreret i det hele taget, må håbe det nyudskrevne folketingsvalg sætte en stopper for den scheisshauseidee.
Index
161235: sv: sv: sv: sv: Veteraner i fremtiden (07-05-2019 15:42:35) (svar på 161234)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 91.195.58.208)
Det er nu ikke så overraskende.

Motorhistorisk Samråd har jo længe arbejdet for at få lempet kravet om originalitet. Der er vist nogen ret groteske eksempler på folk der har fået problemer fordi deres biler ikke står 100% originalt. Det er jo et problem vi strengt taget også kender i Land Rover kredse, at det kan være svært at anskaffe eller beholde en vogn som "ved første registrering"

Samtidig er det politikkernes frygt, at man pga de høje afgifter vil kunne udnytte veteranreglerne og anskaffe sig, f.eks en gammel Volvo eller lign og bruge den som billig hverdagsbil. Derfor er det jo kun naturligt at der bliver sat en max grænse, således at man er sikker på at en veteran kun bruges til "lejlighedsvis kørsel". Der er jo allerede en regel om "lejlighedsvis kørsel" Man kan sige at den bliver præciseret.

Så på en måde vil vi vinde med dette forslag, for vi skal ikke i samme grad bekymre os om originalitet. På den anden side bliver det ikke helt så nemt at bruge sin veteran-land rover til hverdag. Men mon ikke man stadig kan vælge at lade sin vogn være indreg som alm. køretøj med 2 årig syn og fri km? Og så er det vel begrænset hvor sjovt det er at pendle i en 35 år gammel eller mere Land Rover. Selv har jeg suppleret med en Mondeo og fået Gamle Gule forsikret hos Tryg Gruppeliv, med max 5000 km om året. Det rækker fint, og så skal jeg ikke som i andre forsikringsselskaber bekymre mig om hvad der er "hobby-kørsel" og hvad der er ærindekørsel. ;)

Og nu skal forslaget jo også lige vedtages. Men som sagt, det er en mærkesag for Motorhistorisk, så noget skal der nok ske.

mvh Niels
Index
161236: sv: sv: sv: sv: sv: Veteraner i fremtiden (07-05-2019 16:20:24) (svar på 161235)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 77.241.134.154)
Har hele tiden været lidt Loren på Motorhistorisk Samråd og ikke mindst DLRKs medlemskab af dette, kommer omtalte igennem, bliver det i alt fald ikke bedre. Har efterhånden set en del frembringelser som er veteransynet, uden det har afstedkommet panderynken hos synsfætteren, hører derimod med jævne mellemrum problemer med veteranforsikring, men her er jo hjælp at hente i form af hverdagsforsikring som eks Johnny omtaler.
Index
161238: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Veteraner i fremtiden (07-05-2019 17:52:54) (svar på 161236)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.124.255)
Jeg mener til gengæld at det ikke bliver værre. Det bliver bare anderledes. Det er muligt at land roverne ikke har haft de store problemer, men det skyldes måske manglende generel viden om Land Rover i systemet. Tænker også de fleste kan finde ud af at gå "stille med dørene" når man har ilagt Toyota-motorere mv.

Men der har været problemer, især amerikanerbil-klubberne kan have svært ved at få importeret og synet en bil med anden motor eller lign. Men selv folkevogne er blevet nægtet veteranstatus fordi de var udstyret med "aftermarket-fælge" Godt nok tidstypiske for årgangen, men ikke standard.

Og i det hele taget kan det være svært at holde en vogn kørende hvis man ikke må bruge de reservedele der nu en gang er tilgængelige. Det er muligt det ikke er noget der bekymrer os, det ligger ligesom i Land Rover ånden at hvis man kan få dimsen til at passe på, ja så må det være en dims til en Land Rover. Og da hverken Skat eller Synsmanden ved bedre, ja så går den.

Motorhistorisk arbejder jo ikke kun for Dansk Land Rover Klub men for alle med interesse i gamle biler. Bla har de været med til at undgå at de hysteriske brændstofafgifter på import af brugte biler ikke rammer veteranbilerne. Vi kan stadig "nøjes" med den gamle udregning. Motorhistorisk har også fået gennemført veteranstatus, i nogen sammenhænge, fra vognen er 30 år, og har været med til at blot fordi en vogn er 35 år så skal den ikke partout afgiftberigtiges efter 40% reglen, men kan også afgiftberigtiges efter samme regle som alm brugte biler hvor det er forventet salgspris der er udgangspunktet. Dette for at undgå den groteske situation hvor en bil pludselig stiger voldsomt i afgift fra den ene dag til den anden. Inflationen i 80'erne gør jo at 40% reglen ikke er så atraktiv for de yngste årgange veteraner.

Så det er vel også noget der er til vores fordel.

mvh Niels