tilbage

Land Rover Forum  

Index
161641: Højrestyret Defender med hjem som flyttegods (07-09-2019 15:06:37)
Thomas Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 107.1.143.155)
Kære alle

Vi står overfor at flytte hjem til Danmark efter længere tid i Hong Kong og i den forbindelse overvejer jeg at tage en Defender med hjem som flyttegods.

Vi taler om en 110 TD5 der er højrestyret og kørt godt og vel 100.000km.

Formålet bliver at bruge bilen i Danmark fremover som camper og måske opdagelsesture ud i verden.

Men kan det betale sig?

Hvad vil den være værd i DK? Kan det betale sig at tage den med som reservedelsbil alene?

Thomas


Index
161642: sv: Højrestyret Defender med hjem som flyttegods (07-09-2019 15:54:39) (svar på 161641)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.69)
Hej Thomas, klik ind på >www.fortoldningsbutikken.dk< og tast
"import af bil" i deres søgefeltet, er visse betingelser opfyldt, kan bilen betragtes som flyttegods. Går ud fra bilen er registreret som personbil, her skal du være opmærksom på de absurde danske vejbenyttelses-afgifter. Ikke stort bedre som gulpladebil.
Index
161643: sv: Højrestyret Defender med hjem som flyttegods (07-09-2019 18:26:46) (svar på 161641)
Claus A. Kjøller #1105, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.215)
Hvis du er indstillet på at køre højrestyret i DK ville jeg gøre det.
Men..... undersøg først om din bil opfylder de europæiske krav om emission control m.v.
Land Rover leverede (leverer?) en afrikansk/asiatisk udgave uden cat og ABS. Den model er ikke-bæredygtig at slæbe med hjem
Index
161644: sv: sv: Højrestyret Defender med hjem som flyttegods (07-09-2019 20:04:36) (svar på 161643)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.69)
Aeerhh Claus, din gamle lyseslukker, min Td5 my 2006 er uden abs (abs er kun for søndagsbilister) så er det vel næppe et krav, hertil kan katalysator eftermonteres, på dieselbiler er katalysator ureguleret, dvs ingen lambdasonde, er Td5eren fra før 2002, euro 2, er eftermontering af egr-anordning ret simpel, lidt mere omfangsrig, hvis 2002, euro 3, og senere. Men jo, har selv haft højrestyret LR, det er der såvel fordele, som ulemper ved.
Index
161645: sv: Højrestyret Defender med hjem som flyttegods (08-09-2019 07:51:22) (svar på 161641)
Thomas Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 107.1.143.155)
Tak for input.

Det lyder jo lovende så vidt.

Jeg er ikke klar over om bilen er en "europæisk udgave". Det må jeg lige undersøge.

Fra min tidligere erfaring (for 15 år siden) var det ganske ligetil mht papirarbejde at importere fra Tyskland osv.

MEN i Hong Kong har man jo ikke EU standardiserede papirer på biler. Så jeg har ikke andet end en registreringsattest... Gad vide om det bliver op ad bakke?

Derfor tænker jeg... i værste fald, vil det give mening at købe en billig defender i DK med mange km og så bruge HK bilen som reservedele?

mvh

Thomas
Index
161646: sv: sv: Højrestyret Defender med hjem som flyttegods (08-09-2019 11:41:11) (svar på 161645)
Christian Østerbye #7999, reg. nsj (medlem) (ip-adr: 93.162.102.78)
Jeg har ganske svært ved at forestille mig det kan svare sig at få sendt en hel bil hjem for at bruge den som reservedele...

Skulle du vælge at importere og indregistere den herhjemme må du nok forvente at dens gensalgsværdi vil være noget lavere end en tilsvarende med venstrestyr

Nu ved jeg ikke hvordan brugtmarkedet for Defendere er i Hong Kong, men jeg tror helt klart bedre det kan svare sig at sælge den 'hvor du er', og så købe en Defender herhjemme... Brugt TD5 mekanik får du kastet i nakken - en brugt TD5 motor kan f.eks. leveres fra England til under 5.000 kr. Gearkasser, aksler mm. koster heller ikke al verden. Karrosseri dele (i god stand) er dog lidt mere bekosteligt
Index
161647: sv: Højrestyret Defender med hjem som flyttegods (08-09-2019 12:52:38) (svar på 161641)
Erland Stubkjær #9501, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 85.191.119.30)
Hej Thomas
Jeg synes du skal lade den 110'er stå i Hong Kong. Hvis du så kommer til at savne en højrestyret Defender - så bliver min annonceret til salg engang i næste uge :-) - nysynet og registreringsafgiften betalt og på Hvide Plader.
Det er faktisk ret besværligt at importere. Den engelske registreringsattest havde i hvert fald mange mangler (mente synsmanden). Sørg for, hvis du tager din 110'er med hjem, at reg. attesten er fyld ud med alle detaljer som, egenvægt, totalvægt, km/L, tilladt træk osv. osv. Jeg var hos importøren og aut. forhandlere for at få dokumentation på vægt og andre data, som skulle bruges. Her var det ikke godtnok med alle mulige oplysninger jeg kunne finde på officielle hjemmesider.

Umiddelbart tror jeg ikke det kan betale sig at tage den med til DK. Afgiften er høj på nyere Defendere (fradrag for højrestyring er minimal). Og så skal du vel bruge omkring 10.000,- for en container hjem til DK. Gør det kun, hvis den har affektionsværdi for jer :-)

Med Land Rover hilsen
Erland
Index
161648: sv: sv: Højrestyret Defender med hjem som flyttegods (08-09-2019 14:34:28) (svar på 161647)
Niels Lysebjerg #7732, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 5.186.127.90)
Hvorfor ikke bare køre den hjem.selv? Sikke en tur det kunne blive. ;)

Mvh Niels.
Index
161654: sv: sv: sv: Højrestyret Defender med hjem som flyttegods (08-09-2019 20:30:13) (svar på 161648)
Jens Eggertsen #8005, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 176.23.180.139)
Den er jeg med på melder sig som navigatør.
MVH jens der trods alt kom hjem gennem ørkenen..
Index
161656: sv: sv: sv: sv: Højrestyret Defender med hjem som flyttegods (09-09-2019 11:41:02) (svar på 161654)
Michael Bøjstrup #6653, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 62.44.134.32)
Ud fra dit stelnr kan du checke om du kan få en "Euro-COC" (lyder frækkere end et er..) attest - hvis du kan det, er det lige ud ad landevejen at importere. Jeg har gjort det flere gange og synes ikke det har været problematisk - ligesom jeg har aldrig har følt det var et problem at køre i en højrestyret - men gensalgsmarkedet ER mindre :)
Index
161657: sv: sv: sv: sv: sv: Højrestyret Defender med hjem som flyttegods (09-09-2019 15:08:38) (svar på 161656)
Thomas Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 209.193.33.11)
Tak for de mange input.

Det forholder sig sådan at alle EURO III diesel biler ikke har lov til at køre i Hong Kong efter 31.12.2019 pga forurening.

Derfor har de kun værdi som reservedele eller export biler og dermed næsten intet værd, da kineserne ikke vil have brugte ting.

Derfor kan man nu købe en TD5 for ganske lidt herude... og så kan man jo næsten ikke dy sig ;D

Lad os sige at bilen er 50.000 dkr værd i HK som eksempel.

Det skal jo give mening at gøre det økonomisk, så det afhænger 100% af om det bliver billigere (når alt er betalt, transport, afgift, Euro COC, syn etc. etc.) at tage den med eller købe en i DK istedet...

Det kunne være et fantastisk eventyr at køre den hjem, men jeg tror ikke jeg kan få den ide solgt hos min arbejdsgiver.

Index
161658: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Højrestyret Defender med hjem som flyttegods (09-09-2019 15:27:37) (svar på 161657)
Steen Hansen #7885, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.186.121.151)
Det er vel bare at bruge sin ferie på opgaven
Index
161659: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Højrestyret Defender med hjem som flyttegods (09-09-2019 15:31:24) (svar på 161657)
Henrik Petersen #1318, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 5.186.117.238)
Tja...men hvad koster det nøjagtigt og sende den hjem, synes du skal finde ud af det og så melde ud om der er nogen der kunne være interesserede i din pris for en reservedelsbil ? Har trods alt kun 100.000km på klokken.
Index
161669: sv: sv: sv: sv: sv: Højrestyret Defender med hjem som flyttegods (11-09-2019 07:44:18) (svar på 161656)
Thomas Jørgensen (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 116.49.203.95)
Jeg har checket chassis nummeret

*E11*96/79*0086
*SALLDHM576A718289*

Det er vel en Europæisk model hvor jeg kan få et Euro COC til?

Jeg har checket med myndighederne herude og jeg får ingen papirer med på bilen, når jeg eksporterer den fordi den er “scrapped” pga. Hong Kong emissions reglerne...

Bliver det et problem, så længe jeg kan producere et Euro COC?

Med transporten (uden DK afgift) vil bilen ende på omkring 65.000 dkr.

Hvordan ser det ud?

Vh

Thomas
Index
161670: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Højrestyret Defender med hjem som flyttegods (11-09-2019 15:07:05) (svar på 161669)
Verner Andersen #2749, reg. ssj (medlem) (ip-adr: 80.62.116.69)
Hvis jeg læser det på den måde at-- der er ingen registreringsattest på bilen, så ser det svært ud, må nok gå til reservedele så.