23873:
sv: sv: sv: sv: sv: sv: sv: Import af 110" bus. (03-05-2005 23:22:28) (svar på
23849)
Lars Ellegaard (medlemsstatus ukendt) (
ip-adr: 195.249.199.126)
Det kan jeg vist godt svare dig på. Og så lad os tage det sidste først. Hvis bilen er indregistreret i Tyskland kan man naturligvis lige så godt køre den til grænsen på de tyske plader. Det gjorde jeg da jeg hentede min tidligere Disco. Men desværre er mange tyskere frygtelig bekymrede for, at bilen ikke bliver afmeldt og prøver at fortælle de stakkels danske købere, at den tyske forsikring ikke dækker osv., hvilket ikke er korrekt. Jeg fik overtalt min private sælger, da han fik en kopi af den danske afmeldekvittering bl.a. på tysk, og så var jeg jo i øvrigt en troværdig person, osv. Det er jo således, at man ikke behøver at returnere pladerne, eftersom de danske motorkontorer har en blanket på dansk, tysk, engelsk og (vist nok også) fransk hvor de bekræfter at bilen er afmeldt, og at de udenlandske plader destrueres, hvilket er tilstrækkeligt (og det bør det også være for en tysker, som har dårlige erfaringer med folk østfra).
Mht. sæderne så findes der faktisk 2 typer langsgående bænke - det vidste du måske ikke - den lange type som du kender fra din egen bil med "plads" til 3 personer og en kort type med "plads" til 2 personer. Den sidste ses oftest i tyske biler, de nyere har dog typisk 4 enkelte klapsæder, og er ofte kombineret med et asymetrisk delbart bænkesæde, med væsentlig bedre komfort og lidt bedre benplads end vi kender i de gamle 11 eller 12 personers. Men for nu lige at gøre forvirringen total findes der også eksempler på biler med de korte bænke, der er godkendt til 11 personer !! Så din antagelse om at nogen ikke kan tælle - eller tæller meget små folk - holder altså også stik. Teknikken og opbygningen er måske nok enkel i en Land Rover, men så holder enkelheden også op. Og så bliver jeg jo lige nødt til at nævne den med 4 enkelte sæder ( 2 foran og 2 bagi, alle med 3 punkt seler) og så 2 lange bænke bagest til 2 gange 3 personer. Det giver også 10 ! Jeg har set det i en 300 TDI, men ved ikke om det rent faktisk er godkendt af myndighederne i den udførelse eller om "det gode medlem" bare køre med den med den indretning.
Og så kan vi vist lade den sag ligge inden for mange bliver for veloplyste, og får "gode" ideer.
Og endelig, antallet af sæder står ikke på den tyske attest, i hvert fald når det er en personbil, og tyskerne har ikke busbegrebet på en Land Rover. Jeg ved ikke om det er anført ved større busser, hvis man skulle finde en 15 eller 17 personers forlænget 130", men det må det være med den grundighed tyskerne indføjer alt i registreringsattesterne.
Lars Ellegaard
3926 Nsj.