Jeg har læst mig til følgende muligheder:
1. Der kan være vand i den elektroniske ERG-ventil. Den skal adskilles og renses (trykluft). Er placeret foran indsugningsmanifold.
2. Det kan også være et sensorproblem. F.eks. MAF-sensor på afgang fra luftfilter til turbolader. Sensoren styrer ERG og måler vist mængden af luft til motoren. Den kan være tilsmudset, men om den bare kan renses ved jeg ikke.
3. AAP-sensoren, der måler lufttryk og sidder på dækslet på luftfiltret, kan være tilsmudset. Højdekompensation virker derfor ikke, der kommer sort røg, turbotryk er begrænset til 1 bar, og ERG virker ikke.
4. Der findes også andre sensorer (hæ-hæ).
5. Jeg tror ikke det er olie i kablerne, se link:
http://www.web-rover.co.uk/nav.php?p=td5kb/oilharnessJeg har selv oplevet et par gange, at moteren ikke vil tage gas ved 90 km/t på motorvej, dog ingen sort røg. Den har lige været til årligt eftersyn og diagnose har ikke vist noget. Der var forøvrigt stærk sidevind, måske kan dette ændre trykket i luftfiltret og påvirke AAP-sensoren.
Mvh. Henrik Grove