tilbage

Land Rover Forum  

Index
41900: 2,25D og syn (22-01-2007 12:01:36)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 72.37.171.36)
Har nu haft min dejlige 88" i 2 år og synsmanden vil gerne kigge nærmere på den.

Jeg har ikke tidligere haft en dieselbil til syn, men har hørt nogle grimme historier om hårdhændet behandling af ældre dieselmotorer (godtnok mest MB, men alligevel) i forb. med røggastest. Noget med 3 x bundgas osv...

Min 2,25D er i god stand og oser ikke meget ved normal kørsel. Olieforbruget er ca. 1L pr. 1000 km, men der er trods alt tale om en 27 år gammel maskine i sit livs efterår. Den skal behandles ordentligt og ikke noget med bundgas eller slige sager.

Jeg gruer for at møde en ond ufølsom fløs i synshallen, der bare er ude på at ødelægge den fine mekanik.

Har almindelige synsfolk forståelse for ældre LR-motorer eller er de iskolde - hvad er siger Jeres erfaringer?

Mvh
Henrik
Index
41902: sv: 2,25D og syn (22-01-2007 12:36:12) (svar på 41900)
Niels Kristian Petersen #6803, reg. øsj (medlem) (ip-adr: 192.38.113.169)
Hej Henrik

Nu skriver du at din bil er 27 år gammel, så den er lige på vippen. Kig på din registreringsattest - er bilen fra FØR 1/1 1980, så skal en diesel IKKE røggastestes "under fri acceleration", som det så modbydeligt hedder.

Her er seneste vejledning for syn:

http://www.trm.dk/graphics/Synkron-Library/Faerdselsstyrelsen/Dok/Vejledninger/Syn_og_omsyn/Vejledning_oktober06.pdf

Se stykke 7.06.020 (4) sidste linie - står på side 28.

Hvis du er så heldig at din bil er ældre, så gør synsmanden opmærksom på det, inden han rutinemæssigt liner op til røggastesten. Så ofte syner de vist heller ikke dieselbiler fra før 1980.

Uanset hvornår den er fra må den naturligvis ikke ose, så den indhylder hele synshallen i blå røg. Men med din beskrivelse burde du være "home safe" her. Og det kontrolleres under alle omstændigheder kun ved at kigge lidt på røgen, når bilen er startet.

Held & lykke
RH Niels
Index
41904: sv: sv: 2,25D og syn (22-01-2007 13:12:22) (svar på 41902)
Henrik Hornsved #7091, reg. mjyl (medlem) (ip-adr: 72.37.171.36)
Hej Niels,

Ak og ve - min er desværre fra april 1980.

Det er godt nok uhyggelig læsning du har funder dér. Op til 6 gange bundgas, hvis de ikke er tilfredse med de første målinger :-0
Mine nakkehår har ikke lagt sig endnu!

Det er i grunden en fuldstændig urimelig (og urealistisk)behandling af sådan en gammel motorkonstruktion. Maskinen er konstrueret i 60'erene, men skal på trods af det overholde de samme krav som gælder for moderne HDI og TDI motorer - det er da til at tude over.
Jeg har ingen anelse om min 88" klarer kravene, men jeg tvivler ærlig talt. Ikke fordi den er dårligt vedligeholdt, men simpetlhen fordi maskinen er konstrueret til et andet årtusinde!

Nogen der har et bud på en LR venlig synshal med forståelse for ovenstående i Midt/Østjylland?

Mvh
Henrik
Index
41903: sv: 2,25D og syn (22-01-2007 12:49:33) (svar på 41900)
Brian Schwartz (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 193.163.78.251)
Da jeg var til syn i sommers med min 88" var de RIGTIG flinke...

Vi fik os en lang snak om gamle biler og kan kørte rundt i den i langtid.. og til sidst brugte han over en halv time på bremse standen for at få den til at bremse lige.

Han checke over hovde ikke om den røg.. men den lagde altså heller ikke hele parkingspladsen i røg da jeg startede den, og jeg havde da også lige tørt den af for olie lige inden jeg kørte ind.

om det bare var fordi jeg var den første den dag, og at de havde rigtig god tid ved jeg ikke.. Jeg frygtede lige som dig at den ALDRIG ville komme igennem, men de var flinke og ville meget gerne snakke.. Jeg vil faktisk gå så lang, som til at sige at det var hyggeligt at komme til syn.
var dog lettet da jeg fik den med hjem, og bare skulle stille min ene forlygte lidt op.. nået med 4% .. Jeg har siden haft skærmene af mange gange så de står sikkert ikke rigtig mere. Så det må checkes igen inden næste syn.

jeg syntes du skal tage det roligt og hvis mand skal op igen er der jo ikke så meget at gøre ved det. jeg ved fra andre gange med andre biler at det ikke hjælper at forklare sig ud af et eller anden. Bare tag det med at smil. for den skal jo være iorden, siger loven vist .....

Håber at de passer på den og at du får den med hjem i god stand. Held og Lykke.

PS. Tror ikke det hjælper at dyppe hans donuts i kaffen!!!
Index
41905: sv: 2,25D og syn (22-01-2007 14:53:51) (svar på 41900)
Rasmus Hintze #6799, reg. øsj (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 130.227.16.15)
Hej Henrik
Tjaaa de har altså lov til at "mishandle" din motor til syn, for at kunne røggas teste den! Jeg havde forurenings problem med den gamle motor, som jeg havde i min 88`er 2,25 diesel. Den blev målt til 6½ og blev selvfølgelig kasseret på dette grundlag,- fair nok! Jeg fik selvfølgelig en røggas tester på den, men det viste sig at det var umuligt at få værdierne ned på et acceptabelt niveau, dog meget mindre end før men ej til syn! Jeg havde hørt diverse historier om hvordan man kunne snyde røggas testeren, så jeg valgt at bruge en af dem! Jeg fyldte 3 l. kaburatorsprit i en fuld tank og den nye målte værdi var 1,2!
Det skal lige siges at jeg kørte med motoren ca. 40.000 km efter uden problemer, før at det var tid til en udskiftning pga. af et defekt stempel.
Sørg for at motoren er godt varm inden testen og at der er nok og god olie på den. Så skulle den altså kunne klare sådan en test uden problemer! vær hellere mere opmærksom på at han/hun ikke blokkere med håndbremsen på bremsprøvestanden! Det vil din gearkasse ikke synes om!

Held og lykke med synet...
Rasmus
Index
41916: sv: 2,25D og syn (22-01-2007 20:46:10) (svar på 41900)
Paul Sehstedt #0027, reg. fyn (medlem) (ip-adr: 80.164.54.8)
Du skal, som Rasmus også skriver, sørge for, at maskinen er gennemvarm og lad være med tomgangskøring på ventepladsen.Check/rens luftfilteret. Jeg har lige fået en 21 år gammel Ford Transit diesel med 567t km godkendt: 1,78 - og det synes jeg, er flot for sådan en gammel sag.

Held og lykke...