tilbage

Land Rover Forum  

Index
46556: Sandblæsning+maling/pulverlakering af ARB bullbar (19-05-2007 10:49:12)
Rune Lolk #7735, reg. øjyl (medlem) (ip-adr: 192.38.44.250)
På min nyligt indkøbte 90" er der monteret en ARB bullbar, denne har i tidens løb fået lidt tæsk, hvilket har givet nogle overfladiske skader i lakeringen og dermed rust.

Jeg overvejer at kast mig ud i et forsøg med sandblæsning og sprøjtemaling med gear fra H. Nyborg, men efter at have læst div. indlæg, lyder det som om at sandblæsningen er lidt af et projekt, og at pulverlakering er væsentlig stærkere end sprøjtemaling.

Er der nogen der har erfaring med sådant et projekt, eller der kan anbefale et firma i fornuftig afstand (max 100km) fra Århus el. Aalborg, der vil kunne klare sådant et job til en overkommelig pris?
Index
46557: sv: Sandblæsning+maling/pulverlakering af ARB bullbar (19-05-2007 11:44:45) (svar på 46556)
Knud Torp Madsen #3283, reg. nvsj (medlem) (ip-adr: 80.165.171.242)
Jeg har i årenes løb fået pulverlakeret, specielt en del fælge.
Jeg synes ikke finishen er særlig imponerende. Det ser noget "havestolsagtigt" ud i overfladen.
Dernæst er jeg ikke imponeret af holdbarheden. Den mindste skramme og vandet søger ind under og får pulverlakeringen til at boble op hurtigt.
Jeg er færdig med det.
Når jeg skal have ordnet f.eks. fælge er det sand/glasblæsning, metallisering af stålfælge og lakering hos en autolakerer, hvorefter jeg opnår en for mig tilfredsstillende finish og holdbarhed.
Bullbar kan vel godt sammenlignes lidt med fælgproblematikken?
Jeg er overbevist om at andre har opnået måske bedre resultater på andre måder.
mvh
Knud
Index
46568: sv: Sandblæsning+maling/pulverlakering af ARB bullbar (20-05-2007 00:05:08) (svar på 46556)
Kim Horsevad #6594, reg. njyl (medlem) (ip-adr: 87.53.89.99)
Et par betragninger...

Hvis man går til den yderlighed der hedder sandblæsning er den eneste rigtige efterbehandling varmgalvanisering!

Hvis man derefter synes at den grå farve er 'underlig' i forhold til en bull-bar som normalt er sort kan man selvfølgelig male med forskellige malingstyper. Hammerrite laver en primer som hæfter fint på galvaniseret overflade.

Men det mest effektive, og mest holdbare til off-road brug er at sortmale med terpentinopløst bitumen-asfalt af den slags der normalt bruges til sokler, pandepladetage og renovering af tagpap.

Det tager - i god varme - et par uger om at tørre nogenlunde op, men giver en meget holdbar og hårdfør overflade.

Samme masse er i øvrigt glimrende til udvendig undervogsbehandling af chassisrammen.

Med venlig Hilsen,
Kim Horsevad
Index
47847: sv: sv: Sandblæsning+maling/pulverlakering af ARB bullbar (23-06-2007 22:35:10) (svar på 46568)
Rune Lolk (medlemsstatus ukendt) (ip-adr: 87.60.225.206)
Tak for jeres input, jeg har fundet et (unavngivet) firma der både blæser og galvaniserer, så må det færdige resultat afgøre hvorvidt der skal noget kosmetik på efterfølgende.

/Rune 7735